Suntem deja în plină desfășurare a cursurilor dedicate cunoașterii abordării Montessori pentru o nouă serie de profesori, iar din partea Asociației OvidiuRO, seria 2022 este alcătuită din Cristina Sfeclă (jud. Botoșani), Olivia Rada (jud. Dolj), Georgeta Palade (jud. Galați), Corina Uglea (jud. Maramureș), și Marieta Niomati (jud. Mureș).

Abordarea Montessori înseamnă multe ore de observare pentru a înțelege copilul și dezvoltarea sa, dar și lecția în trei timpi. Totodată, cursul a punctat și dezvoltarea socială a clasei, văzută ca un proces complex, încrederea și rolul ei în dezvoltarea socială, respectul ca regulă de bază ce duce la o coeziune socială și componentele unei societăți funcționale.

„În abordarea Montessori, adultul trebuie să elimine ideile preconcepute care privesc copilul. (…) Prietenia cu greșeala, felul în care ghidăm copilul să găsească singur o soluție la rezolvarea problemei sale, intervențiile limitate ale adultului în activitatea copilului, sunt o parte din provocările cursului”, explică Olivida Rada.

„Ceea ce știam până acum se reorganizează și primesc alte sensuri. Pe parcursul săptămânii am primit informații care să ne fie utile in activitatea la grupă,  care care au fost susținute de informații teoretice și am descoperit o alta lume a copilului care este în continuă mișcare”, adaugă Corina Uglea.

„Am primit sfaturi despre cum să reușim să facem observări reale ale copilului și cât de mult ne ajută în activitatea didactică ceea ce descoperim în urma observațiilor. Mi s-a mai confirmat o dată câteva aspecte legate de educația copiilor, aspecte legate de limbaj , care este esențial pentru dezvoltarea copilului și ce fel de activități putem desfășura cu copiii astfel încât să-i ajutăm în acest sens”, completează Marieta Niomati. „Deși am avut noțiuni legate de importanța lecturii și a poveștilor la vârste mici, am avut ocazia la curs să aflu de povestea ca mod eficient de a stârni curiozitate și interes pentru niște informații reale pe care vrei să le transmiți îmbrăcate în poveste,” adaugă Marieta.

Maria Montessori: „Rolul adultului poate fi comparat cu cel al soarelui pentru că el este cel care aduce lumina cu ajutorul căreia se văd lucrurile care nu se vedeau înainte”.

Georgeta Palade a fost în vizită la o grădiniță Montessori, unde a legat teoria cu practica. „La curs ni s-a prezentat limbajul copiilor, un fenomen spectaculos. Așa cum mișcarea devine unică pentru fiecare persoană, la fel și limbajul este individualizat. Copilul absoarbe limbajul; e o achiziție continuă, mai degrabă, decât învățare”, susține Georgeta.

Totodată, prin metoda Montessori ordinea în care copilul își însușește scrierea și citirea este diferită față de cea din învățământul de stat.

Cristina Sfeclă povestește că aventura cunoașterii în educația Montessori a continuat în cea de a doua săptămână de curs cu informații despre limbaj și rolul esențial pe care îl are acesta în dezvoltarea copilului, fiind un indicator. „Această comoară, pregătită în subconștient, este încredințată conștientului și copilul, aflat în deplina posesie a acestei noi puteri, vorbește și vorbește fără încetare”, atât de frumos spune Maria Montessori despre limbaj.

„Am descoperit etapele lecției în trei timpi și cum să utilizezi povestea astfel încât să trezești interesul copiilor pentru elemente din viața reală. Pregătirea spirituală și materială a adultului Montessori, predare versus ghidaj sunt alte aspecte descoperite pe parcursul cursului,” adaugă Cristina.

Descoperă prima săptămână a cursurilor Montessori: https://www.ovid.ro/stiri/curs-montessori-saptamana-1-viata-mariei-montessori-si-mintea-absorbanta/

DIN 2018, PRIN PARTENERIATUL CU INSTITUTUL MONTESSORI BUCHAREST, PESTE 25 DE PROFESORI ACTIVI ÎN PROGRAMELE OVIDIURO AU BENEFICIAT DE FORMARE.

În cadrul cursului, sunt explicate următoarele concepte:

  • importanța observării în lucrul cu copilul
  • conceptele Montessori de libertate și disciplină
  • cum să câștigați încrederea copilului
  • puterea minții absorbante a copilului la această vârstă
  • felul în care se construiește mediul pentru a răspunde nevoilor copilului
  • abilitatea de a permite copilului să devină din ce în ce mai independent
  • tehnici de construire și menținere în bună stare a materialelor din mediu
  • tehnici de îmbogățire a vocabularului.

Citește mai mult: https://www.ovid.ro/fara-categorie-ro/o-noua-serie-de-profesori-ovidiuro-beneficiaza-de-cursurile-montessori/