Săptămâna trecută au început cursurile dedicate cunoașterii abordării Montessori pentru o nouă serie de profesori, iar din partea Asociației OvidiuRO, seria 2022 este alcătuită din Cristina Sfeclă (jud. Botoșani), Olivia Rada (jud. Dolj), Georgeta Palade (jud. Galați), Corina Uglea (jud. Maramureș), și Marieta Niomati (jud. Mureș).

Pe lângă câteva informații din viața Mariei Montessori, cursanții au aflat despre ceea ce Maria Montessori numește „mintea absorbantă”. 

Mintea absorbantă este o putere specială și neconștientă a minții copilului de până la 6 ani care face posibilă formarea unei ființe umane independente, adaptată locului și timpului în care trăiește. Fiecare copil se construiește în funcție de mediu și de relația cu ceilalți. 

Georgeta Palade ne-a povestit despre cum „Principiile Montessori m-au făcut să descopăr educația ca un ajutor oferit vieții, să înțeleg importanța dezvoltării naturale a ființei umane în fiecare stadiu de dezvoltare și necesitatea acordării libertății copilului în limite clar stabilite. Rolul meu ca adult este să îl ajut pe copil să pună în funcțiune potențialul și energia creatoare cu care se naște”.

Marieta Niomati menționează că „Am aflat, de asemenea, importanța majoră a observării copiilor, care are ca scopuri înțelegerea nevoilor și cum putem să venim în întâmpinarea lor, să reușim, prin observare, să înlăturăm obstacolele din calea dezvoltării copilului. Nu în ultimul rând, am descoperit cât de esențială e mișcarea pentru copii, mișcarea văzută ca expresie a vieții și cum copiii caută armonia dintre minte și corp în mod neconștient.”

Tot despre „mintea absorbantă” adaugă și Olivia Rada, cu referire la capacitatea minții copilului de a asimila informații și senzații, din lumea care îl înconjoară, fără efort. „Autocontrolul și independența copilului, capacitatea de a se autoeduca, importanța mișcării sau mediul educațional pregătit sunt alte subiecte importante, discutate la curs, care îmi vor fi extrem de utile în activitatea mea profesională”.

Pentru Cristina Sfeclă, prima săptămâna a fost despre rolul de adult în viața copiilor, „să îl ajut pe copil să pună în funcțiune potențialul și energia creatoare cu care se naște. Copiii au nevoie în dezvoltare de viață socială și de un anumit grad de independență. Nevoia lor de activitate și de muncă este fundamentală, precum și un mediu special care să susțină dezvoltarea. Copilul devine tot ceea ce absoarbe.” 

„Am înțeles cât de multă nevoie au copiii de a fi îndrumați și încurajați – nu de a fi stăpâniți. Aș scrie acest lucru fiecărui cadru didactic,” subliniază și Corina Uglea.

„Mergând la grădiniță, după fiecare zi de curs, am început să-i văd dintr-o altă perspectivă pe copii. Am descoperit lucruri uimitoare, lucruri care ei ,,mi le povesteau” prin modul lor de comportare, dar care până acum nu le-am înțeles”, adaugă Corina.

Din 2018, prin parteneriatul cu Institutul Montessori Bucharest, peste 25 de profesori activi în programele OvidiuRO au beneficiat de formare. 

În cadrul cursului, sunt explicate următoarele concepte:

  • importanța observării în lucrul cu copilul
  • conceptele Montessori de libertate și disciplină
  • cum să câștigați încrederea copilului
  • puterea minții absorbante a copilului la această vârstă
  • felul în care se construiește mediul pentru a răspunde nevoilor copilului
  • abilitatea de a permite copilului să devină din ce în ce mai independent
  • tehnici de construire și menținere în bună stare a materialelor din mediu
  • tehnici de îmbogățire a vocabularului.

Citește mai mult: https://www.ovid.ro/fara-categorie-ro/o-noua-serie-de-profesori-ovidiuro-beneficiaza-de-cursurile-montessori/