CONTEXT

Un set de intervenții care dezvoltă abilitățile de comunicare ale copiilor prin creșterea calității mediului educațional în grădiniță și în familie.

Odată ajunși la școală, mulți dintre copiii care provin din medii defavorizate nu fac față ritmului de predare, și-și pierd interesul pentru lecții, încrederea în sine și în potențialul lor.

De cele mai multe ori, acești copii se confruntă în primul rând cu un decalaj de dezvoltare a limbajului, ce nu le permite să înainteze în procesul de învățare. Pentru ca toți copiii să aibă o șansă egală la educație, este nevoie să intervenim încă de la grădiniță, cu prioritate în acele comunități în care resursele educaționale sunt prea puține sau lipsesc în totalitate. 

Intervențiile din cadrul proiectului Fiecare Copil Merită o Poveste se concentrează asupra unităților de învățământ incluse în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar – PNRAS. 

Rezultate cumulate
35

copii

700

profesori formați

28

cărți

În acest program ne propunem 3 obiective principale:

1

Îmbogățirea vocabularului

2

Îmbunătățirea abilităților lingvistice

3

Dezvoltarea premiselor citirii și scrierii

CUM?

Sesiuni de formare

6 sesiuni de formare pentru profesori, fizice și online, centrate pe literație

Teme abordate: noțiuni fundamentale de literație, tehnici de citire cu voce tare împreună cu un copil sau cu un grup de copii, idei de activități integrate ce pot fi realizate pornind de la o carte.
Participanții învață cum să citească împreună cu cei mici, cum să discute cu copiii pornind de la conținutul unei cărți și cum proiecteze activități integrate care valorifică conținutul cărților.
CUM?

Resurse educaționale

– cărți ilustrate atent selecționate și adaptate vârstei preșcolare;

– materiale educaționale;

cum?

Prima carte

– o carte ilustrată pe care o primesc copiii din cele mai vulnerabile comunități;

– cartea este pentru acasă, astfel încât cei mici să o poată citi împreună cu familiile lor;

„Copiii au fost încântați să primească cărți. Au învățat să aleagă cărțile preferate și să le «citească» individual sau alături de colegi. Ne cer să citim cel puțin o poveste în fiecare zi. Prin intermediul activităților de lectură și-au dezvoltat vocabularul și imaginația, au învățat să își mențină atenția și concentrarea pe perioade mai lungi și să comunice mai ușor.”

Educatoare dintr-o comunitate rurală din judeţul Olt
PARTENERI

Mulțumim

Suntem recunoscători tuturor celor care au ales să se implice și să susțină programele noastre de acces la educație timpurie de calitate pentru copiii din grupuri vulnerabile.

UiPath Foundation

Cu sprijinul partenerului nostru strategic, UiPath Foundation, copiii din mediul rural din județele Botoșani, Galați, Olt și Vaslui au primit peste 24.000 de cărți ilustrate pentru activități de lectură în familie.

Pe lângă cărțile propriu-zise, profesorii au avut acces și la ghiduri pedagogice cu fișe și sugestii de activități pre și post lectură, iar copiii au primit fișe de lucru pentru acasă, unde să poată continua învățarea alături de părinți.

Inspectoratele Școlare Județene

Inspectoratele Școlare Județene din județele vizate – Botoșani, Galați, Olt și Vaslui – au contribuit la implementarea proiectului și mobilizarea comunităților locale.

Din 2023, proiectului Fiecare Copil Merită o Poveste este realizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași. Profesorii din acest județ participă la sesiuni de formare centrate pe literație, 150 de grupe de grădiniță sunt dotate cu pachete de cărți, toți cei 58 de coordonatori locali de la școlile eligibile primesc un set de trei cărți, iar aproximativ 1.000 de copii din cele mai sărace comunități primesc Prima Carte pentru acasă.