LOBBY & ADVOCACY

Formarea unor obiceiuri de lectură încă de la cele mai mici vârste constituie baza dezvoltării limbajului și a competențelor de literație.

De aceea, unul dintre cele mai frumoase daruri pe care un adult îl poate oferi copiilor este timpul petrecut împreună citind.

Cititor pentru o zi

Aducem alături de noi pe insulele de lectură invitați speciali și citim împreună cu cei mici povești minunate pentru a transmite mai departe dragostea pentru lectură.

Mulțumim tuturor celor care au acceptat provocarea de a fi cititori pentru o zi alături de noi:

Liana Alexandru, Cezar Paul Bădescu, Cosmin Bumbuț, Marius Chivu, Marius Constantinescu, Dana Deac, Andreea Esca, Răzvan Exarhu, Cristina Flutur, Mihaela Frank, Cristian Ghinea, Oana Giurgiu, Peter Hurley, Eugen Istodor, Marcel Iureș, Marius Manole, Cristian Mungiu, Bogdan Nicolai, Philip O’Ceallaigh, Ana-Maria Onisei, Adelin Petrișor, Florin Piersic Jr., Dan Rădulescu, Marian Râlea, Victor Rebengiuc, Adina Rosetti, Cristina Stănciulescu, Dan Tăpălagă, Ioana Ulmeanu, Luiza Vasiliu, Sergio Ruzzier, Katharina Scheidereiter, Ligia Deca, Sebastian Burduja.

Oaspeții au luat contact cu realitatea în care copiii din mediul rural trăiesc și învață zi de zi și, totodată, au avut ocazia de a le mulțumi profesorilor pentru toată munca depusă și pentru dedicarea cu care contribuie la formarea viitoarelor generații de cititori. 

Fiecare vizită a fost minunată pentru copii pentru că se întâmplă foarte rar ca altcineva să petreacă timp cu ei. Îi face să se simtă importanți – iar pe părinții lor mândri și fericiți. A fost ca o confirmare – că ei se află pe drumul cel bun prin faptul că își aduc copiii la grădiniță. Pentru mine, ca profesor, fiecare strângere de mână a însemnat speranță. Mulțumesc!

IZABELLA ORBAN, PROFESOR GRĂDINIȚA APAȚA, JUDEȚUL BRAȘOV

După ce am fost o oră profesorul acestor copii, m-am gândit că multe din prejudecăţile noastre sunt construite de la premisa că pornim cu şanse egale. Accesul la civilizaţie pare absolut normal astăzi, dar nu și în Apața.

RĂZVAN EXARHU, JURNALIST

Mă întreb sincer cine a avut mai mult de învățat din întâlnirea asta: ei sau eu?

DAN RĂDULESCU
LEGEA 248/2015

Legea Fiecare Copil în Grădiniță 

OvidiuRO a contribuit la dezvoltarea de politici publice eficiente cu privire la educația timpurie pentru copiii dezavantajați. 

Legea privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor care provin din grupuri vulnerabile a fost promulgată de Președintele României, Klaus Iohannis, prin Decretul 782/28 octombrie 2015.  La nivel de metodologie, legea preia mecanismul programului Fiecare Copil în Grădiniță, pilotat de Asociația OvidiuRO între anii 2010 și 2015, în 45 de comunități din mediul rural.
CONTEXT

Conform estimărilor, în 2015, doar unul din 3 copii defavorizați aveau acces la educație timpurie, în timp ce, la nivel național, peste 80% din copiii înscriși în învățământul preșcolar mergeau la grădiniță doar un an.

Cu o treime din numărul total de copii trăind în comunități dezavantajate socio-economic și diferențe majore între aceștia și ceilalți copii în ceea ce privește abilitățile de citit-scris, țara noastră se confruntă cu una dintre cele mai scăzute rate de alfabetizare la nivel european.

Legea Fiecare Copil în Grădiniță a reprezentat un element important al strategiei României de a-și îndeplini obiectivele cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11,3%), a sărăciei și a inechității sociale, obiective ce derivau din Strategia Europa 2020.

În acest program ne-am propus 3 obiective principale:

1

Combaterea analfabetismului

2

Reducerea abandonului școlar

3

Promovarea egalității de șanse în educație

ACȚIUNI

Tichete sociale

Tichetele sociale condiționate de prezența copiilor la grădiniță s-au dovedit a fi un instrument extrem de eficient pentru a motiva familiile defavorizate să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi.

Inițial, valoarea tichetului social era de 50 lei/lună, urmând ca în anii următori, printr-o serie de modificări de lege, valoarea acestuia să crească. În prezent, tichetul social este în valoare de 120 lei/lună.

Caravană de informare

De îndată ce normele metodologice au fost finalizate, în luna ianuarie 2016, OvidiuRO a organizat sesiuni de informare cu autoritățile locale în toate cele 41 de județe.

Întâlnirile au avut ca scop diseminarea procedurilor de implementare a legii și, totodată, au fost un prilej bun pentru a discuta problemele semnalate de primari și de directorii de grădinițe.

În fiecare județ, întâlnirile locale au fost urmate de întâlniri județene cu reprezentanți ai prefecturilor, ai Consiliilor Județene și ai Inspectoratelor Școlare.

Simplificarea procedurii de aplicare pentru tichetul social

Un studiu realizat de Reality Check în 2018 a arătat că procesul complicat de aplicare pentru tichetul social a descurajat mulți părinți.

În colaborare cu Direcția de Protecție a Copilului din Ministerul Muncii, Reality Check a elaborat un set de modificări legislative cu privire la simplificarea procedurii pentru a încuraja cât mai multe familii să aplice pentru tichetele Fiecare Copil în Grădiniță. 

Măsura propusă a fost adoptată în aprilie 2020 și promulgată în aceeași lună de către președintele Klaus Iohannis.

Trebuie să oferim copiilor ai căror părinți nu au avut parte de educație, instrumentele necesare pentru a nu renunța la școală, deoarece școala este esențială pentru un viitor mai bun. Doar participând activ pe piața muncii acești copii mai au o șansă să iasă din sărăcie.

LESLIE HAWKE, COFONDATOR OVIDIURO

Grădi-Biblioteca Europeană

Un proiect prin care invităm alături de noi ambasadori ai țărilor din Uniunea Europeană să citească povești îndrăgite de copiii din țările lor împreună cu copiii din unitățile de învățământ în care implementăm programul Citește-mi 100 de povești!

De-a lungul timpului, am avut plăcerea de a citi pe insulele de lectură din grădinițe și școli împreună cu:

Inițiativa ambasadorilor pentru educație timpurie

O serie de întâlniri anuale desfășurate în perioada 2013-2017, inițiate de cofondatorii OvidiuRO, la care au participat peste 20 de ambasadori din România, cu scopul de a identifica cele mai bune metode prin care guvernele străine pot facilita accesul la educație timpurie al copiilor din medii vulnerabile.