Legea „Fiecare Copil în Grădiniţă”

„Legea și normele de aplicare stabilesc cadrul legal favorabil educației preșcolare pentru toți copiii din România, dar succesul programului va fi decis la nivel local. Înscrierea cât mai multor copii la grădiniță și condiționarea strictă a acordării stimulentului educațional de prezență sunt în acest moment esențiale”
Maria Gheorghiu cofondator OvidiuRo

Legea 248/2015, cunoscută ca și Legea Fiecare Copil în Grădiniță (Legea FCG) a intrat în vigoare în februarie 2016, încurajând participarea în învățământul preșcolar a copiilor cu vârste între 3 și 6 ani. Legea are la bază programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG) inițiat de OvidiuRo în 2010 în parteneriat cu Ministerul Educației și cu ajutorul unui grant în valoare de 30.000 de dolari de la The Alex Fund.

Votarea Legii FCG în octombrie 2015 – cu sprijinul tuturor partidelor parlamentare – reflectă recunoașterea de către legiuitor a importanței educației timpurii în încercarea de a oferi copiilor în situații de risc o șansă să termine o școală și să depășească, astfel, sărăcia multi-generațională pe care au moștenit-o.

national expansion

În data de 3 aprilie 2020, proiectul de modificare a legii 248/2015 (tichete sociale pentru grădiniță) a fost aprobat de Parlamentul României.

In 16 aprilie 2020 legea a fost semnata de Dl. Președinte Klaus Iohannis, astfel încât, începând cu ianuarie 2021:

  • se elimină cererea pe care trebuiau s-o facă părinții pentru a înscrie copiii în program (copiii beneficiari de ajutor social vor primi automat și tichete sociale pentru grădiniță dacă vor avea prezență regulată), crește suma tichetelor sociale de la 50 la 100 de lei pe copil pe lună;
  • crește responsabilitatea primarilor și directorilor de grădinițe și școli, de a organiza campanii de informare și înscriere a copiilor săraci în program;
  • crește pragul de eligibilitate a copiilor de la cei cu ajutor social (venit lunar de max. 284 lei/membru de familie) la toți copiii care beneficiază deja de alocație pentru susținerea familiei (venit lunar de 530 de lei pe lună/ membru de familie).

Aceste modificări importante ale legii FCG sunt rezultatul efortului pe care Asociația Reality Check l-a depus, lucrând îndeaproape cu Ministerul Muncii. Legea a fost modificată pentru a simplifica accesul la educație a copiilor din familiile defavorizate, astfel încât numărul copiilor care beneficiază de educație timpurie să crească.

Deputatul Florin Manole (PSD) a inițiat modificările legislative în 2019. Deputații Tudor Pop (USR) și Camelia Gavrilă (PSD) au fost foarte activi și de mare ajutor în aprobarea acestora.

De ce a fost legea FCG necesară?

„Trebuie să oferim copiilor ai căror părinți nu au avut parte de educație, instrumentele necesare pentru a nu renunța la școală, deoarece școală este esențială pentru un viitor mai bun.
Doar participând activ pe piața muncii acești copii mai au o șansă să iasă din sărăcie”.
Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo

În anul 2015 a fost estimat că doar unul din 3 copii săraci beneficiază de acces la grădiniță, în timp ce la nivel național, peste 80% din numărul total de copii ce frecventează grădinița, mergeau doar un an. Cu o treime din numărul total de copii din România trăind în sărăcie, existau foarte mulți copii care nu văzuseră nici măcar o carte înainte de a merge la școală – ceea ce a dus la diferențe majore între copiii săraci și ceilalți copii în ceea ce privește abilitățile de citit și a generat unul dintre cele mai scăzute niveluri de alfabetizare, la nivel european.

Legea Fiecare Copil în Grădiniță a reprezentat un element important al strategiei României de a-și îndeplini obiectivele cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11,3%) și a sărăciei și inechității sociale, obiective ce derivau din Strategia Europa 2020. Promulgarea Legii Fiecare Copil în Grădiniță a reprezentat un important prim pas înainte pentru sistemul educațional și pentru echitatea socială din România.

Rolul crucial la ONG-urilor

„ Legea FCG a adus o schimbare extraordinară pentru cei mai marginalizați copii din România,
dar diferența dintre dreptul legal și implementarea efectivă a unui program progresiv este imensă”.
Alina Seghedi, cofondator Reality Check

Deși Guvernul a alocat resurse de la bugetul de Stat, începând cu 2016, pentru tichetele sociale de grădiniță – acesta nu a alocat resurse financiare sau umane și pentru lansarea și implementarea programului sau pentru alte elemente de bază – cum ar fi instruirea echipelor locale pentru recrutarea copiilor de grădiniță, implicarea părinților sau procedurile de bază pentru înregistrarea datelor necesare pentru înscrierea în program. De asemenea, nu sunt acoperite costurile pentru îmbrăcăminte, încălțăminte sau rechizite și nici cele pentru monitorizarea programului.

Investițiile pe termen lung din partea OvidiuRo, a finanțatorilor din sectorul privat și a donatorilor individuali au dus la o schimbare majoră la nivelul politicilor publice. Însă această investiție poate avea efectul scontat numai dacă este implementată corect de echipele locale.

De îndată ce normele metodologice au fost finalizate, în luna ianuarie 2016, OvidiuRo a organizat sesiuni de informare cu autoritățile locale în toate cele 41 de județe – întâlniri ce au avut ca scop diseminarea procedurilor de implementare a legii și, totodată, au fost un prilej bun pentru ca echipa să discute problemele semnalate de primari și de directorii de grădinițe. Întâlnirile locale au fost urmate, în fiecare județ, de întâlniri județene cu reprezentanți ai Prefecturilor, ai Consiliilor Județene și ai Inspectoratelor Școlare. Număr total de participanți în caravana de informare: 8.000.

OvidiuRo și-a asumat rolul de facilitator al implementării programului național, prin asistarea comunităților în aplicarea corectă și maximizarea impactului legii care aduce copiii săraci la grădiniță. De asemenea, OvidiuRo a avut și rolul de raportor de facto, transmițând ministerelor relevante și autorităților județene problemele apărute, propunând soluții și apoi comunicând rezultatele echipelor locale responsabile de aplicarea legii.

Odată cu implementarea legii, responsabilitatea pentru operațiunile curente a rămas exclusiv în sarcina primarilor și a directorilor de școală, în primul an de la votarea legii, rolul OvidiuRo fiind acela de a ghida, de a propune soluții și de a monitoriza procesul astfel încât programul să fie implementat corect, iar comunitățile să valorifice potențialul acestuia de a-i ajuta pe copiii defavorizați să fie pregătiți pentru școală.

De la începutul anului 2016, echipa OvidiuRo a vizitat 355 de comunități defavorizate din 38 de județe, întâlnindu-se cu peste 1400 de reprezentanți ai echipelor locale (400 în vara anului 2016 și 1000 de-a lungul caravanelor ce au urmat ) și cu 300 de reprezentanți ai autorităților județene. Tema întâlnirilor: statusul implementării Legii 248/2015.

Monitorizarea programului făcută de OvidiuRo în primii doi ani a arătat o mare diferență în nivelul de frecventare a grădiniței de la un județ la altul. Statisticile obținute de la Ministerul Educației au arătat, de asemenea, că multe familii din populația țintă nu beneficiază de avantajele programului.

În 2017, Asociația Reality Check a obținut o finanțare din partea FDSC pentru evaluarea implementării naționale a Legii 248/2015, cu scopul de a identifica condițiile necesare pentru implementarea cu succes a programului și pregătirea unei strategii pentru abordarea problemelor găsite.

Studiul din 2018 făcut de Reality Check a arătat că pentru ca legea să fie aplicată cu succes trebuie să existe (1) o comunitate tolerantă, unde atât profesorii și/sau asistenții sociali, cât și ceilalți părinți să încurajeze participarea copiilor săraci la grădiniță și (2) cel puțin o instituție publică care să fie motorul implementării legii și să ajute părinții săraci să își înscrie copiii la grădiniță și să solicite tichetele sociale.

Studiul a mai arătat că procesul complicat de aplicare pentru tichetul social de grădiniță a descurajat mulți părinți să aplice.

O finanțare primită de la The Alex Fund în 2019 a permis echipei Reality Check să aloce timpul necesar formulării unui set de recomandări pentru simplificarea legii 248/2025. O listă de recomandări pentru îmbunătățirea legii a fost elaborată.

În colaborare cu Mihaela Grecu, directorul Direcției de Protecție a Copilului din Ministerul Muncii, Reality Check a elaborat un set de modificări ale legii (248/2015) și l-a convins pe parlamentarul Florin Manole să propună în Parlament modificările legislative. Măsura propusă a fost adoptată, în întregime, în aprilie 2020 și promulgată în aceeași luna de Dl. Președinte Klaus Iohannis. Legea, în noua sa formulă, va intra în vigoare începând cu ianuarie 2021.