IMPACT
Educație timpurie de calitate pentru toți copiii din România
Din 2004 dezvoltăm programe educaționale prin care oferim profesorilor ocazia să participe la sesiuni de formare centrate pe literație. Dăruim cărți ilustrate și resurse valoroase pentru crearea unor obiceiuri de lectură începând cu primii ani de viață.
impact
copii și familiile lor
profesori
cărți
sesiuni de formare
Raport
2022 - 2023
RAPORT
2021 - 2022
Am ajuns la jumătate dintre grădinițele din țara noastră. În următoarea etapă, toate resursele noastre se vor îndrepta către două direcții strategice: transformarea în insule de lectură și natură a celor 1.271 de grădinițe din comunități cu risc mediu și ridicat de abandon școlar și inițierea unui program național public de încurajare a lecturii în grădinițe și școli.
RAPORT
2020 - 2021
În anul școlar 2020-2021 ne-a fost mai clar ca niciodată că, oferindu-le educatoarelor ocazia să participe la sesiuni de formare centrate pe literație, însoțite de cărți ilustrate valoroase pentru crearea unor obiceiuri de lectură de la cele mai fragede vârste, facem exact ce trebuie pentru o educație timpurie de calitate.
arhiva de rapoarte
2006 - 2019
Aici veți găsi o colecție completă a tuturor rapoartelor noastre anuale, începând din anul 2006 și până în 2019. Aceste documente oferă o privire detaliată asupra evoluției, realizărilor și provocărilor întâmpinate de organizația noastră în fiecare an.
LEGEA 248/2015
Fiecare Copil în Grădiniță
Un program desfășurat în perioada 2010-2015 ce și-a propus prevenirea abandonului școlar prin prioritizarea educației timpurii în comunitățile locale și stimularea părinților din medii vulnerabile pentru a-și aduce copiii zi de zi la grădiniță.
CONTEXT
Programele remediale dedicate elevilor din clasele primare au un impact redus dacă ei nu au beneficiat de suficientă stimulare cognitivă încă de la vârsta preșcolară.
Educația preșcolară pentru copiii proveniți din comunități defavorizate reduce riscul de părăsire timpurie a școlii și crește rata de absolvire a celor 10 clase obligatorii.
Un viitor educat înseamnă mai multe oportunități de angajare pentru acești copii și mai multe șanse de a deveni cetățeni activi ai societății, ceea ce ar putea contribui într-un mod semnificativ la creșterea productivității și a veniturilor din țara noastră.
Fiecare Copil în Grădiniță
- cele 3 obiective -
1
Creșterea numărului copiilor înscriși și prezenți zilnic la grădiniță
2
Reducerea nevoii de intervenții remediale în anii de școală
3
Responsabilizarea părinților și a comunităților locale
ACȚIUNI
Tichetele sociale condiționate de prezența copiilor la grădiniță s-au dovedit a fi un instrument extrem de eficient pentru a motiva familiile defavorizate să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi.
Pe lângă tichete, copiii au primit rechizite pentru activitățile de la grupă și de două ori pe an îmbrăcăminte și încălțăminte.
Cum alocația de stat pentru copii în România (necondiționată) era de 42 de lei în acea perioadă, acest stimulent a reprezentat o creștere semnificativă a veniturilor familiilor care supraviețuiau din alocațiile copiilor.
Am lucrat constant cu autoritățile publice și cu echipele locale pentru a ne asigura că programul se desfășoară coerent, în așa fel încât să poată deveni o parte integrantă a sistemului local de educație.
În fiecare an, în luna septembrie, am organizat sesiuni de instruire cu echipele locale privind metodologia, pentru a clarifica rolurile și activitățile.
Împreună cu specialiști în educația timpurie, precum Betsy Grob de la Colegiul Bank Street din New York, am susținut sesiuni de formare a profesorilor din comunitățile Fiecare Copil în Grădiniță.
Pentru a putea identifica toți copiii între 3 și 6 ani din comunitate, o echipă formată din mediator școlar, asistent social și profesor a mers din ușă în ușă, în zonele cele mai vulnerabile, pentru a discuta cu părinții despre importanța înscrierii la grădiniță a copilului lor.
Notarea atentă a prezenței e esențială în metodologia Fiecare Copil în Grădiniță.
În cadrul programului Fiecare Copil în Grădiniță profesorii notau prezența zilnic până la ora 9am și motivau doar absențele motivatem.
Lună de lună, au fost realizate vizite neanunțate din partea echipei OvidiuRO pentru a monitoriza corectitudinea notării prezenței.
Pe lângă prezența zilnică la grădiniță a copiilor, cea de-a doua condiție pentru acordarea tichetelor sociale la finalul lunii este participarea părinților la două activități: Ziua Părinților (o activitate lunară cu copiii și părinții) și Părintele de serviciu (părinților li se cere să petreacă o zi în grădiniță, ajutând profesorul).
Aceste interacțiuni cu educatoarele în mediul de învățare au îmbunătățit nivelul de confort al părinților în colaborarea cu profesorii și în aprecierea progresului copiilor. De asemenea, au ajutat profesorii sa înțeleagă mai bine situația de acasă a copiilor.
Componenta Împreună pentru o sănătate mai bună, adăugată în 2012 cu finanțare GlaxoSmithKline, a ajutat copiii săraci să aibă acces la consultații medicale și tratament, a facilitat implicarea mediatorilor sanitari, a crescut rata de vaccinare și a educat părinții și copiii cu privire la igiena de bază.
Tichete sociale în valoare de 50 de lei/lună
Tichetele sociale condiționate de prezența copiilor la grădiniță s-au dovedit a fi un instrument extrem de eficient pentru a motiva familiile defavorizate să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi.
Pe lângă tichete, profesorii eligibili primeau rechizite pentru activitățile de la grupă, iar copiii primeau îmbrăcăminte și încălțăminte de două ori pe an.
Cum alocația de stat pentru copii în România (necondiționată) era de 42 de lei în acea perioadă, acest stimulent a reprezentat o creștere semnificativă a veniturilor familiilor care supraviețuiau din alocațiile copiilor.
Construirea unei echipe locale profesioniste
Am lucrat constant cu autoritățile publice și cu echipele locale de implementare pentru a ne asigura că programul se desfășoară fluent, în așa fel încât să poată deveni o parte integrantă a sistemului local de educație.
În fiecare an, în luna septembrie, am organizat sesiuni de instruire cu echipele locale privind metodologia, pentru a clarifica rolurile și activitățile și pentru integrarea noilor membri ai echipei.
Împreună cu specialiști în educația timpurie, precum Betsy Grob de la Colegiul Bank Street din New York, am susținut sesiuni de formare a profesorilor din comunitățile Fiecare Copil în Grădiniță.
Monitorizarea prezenței
Notarea atentă a prezenței era esențială în metodologia Fiecare Copil în Grădiniță. Din păcate, educatoarele nu obișnuiau să noteze regulat prezența, pentru că acest lucru nu li se cerea în mod normal.
În cadrul programului Fiecare Copil în Grădiniță profesorii trebuiau să facă prezența zilnic, să încercuiască doar absențele motivate și să fie consecvenți, fără nicio concesie sau excepție.
Lună de lună, aveau loc vizite neanunțate din partea echipei OvidiuRO pentru a monitoriza notarea prezenței. Deși această practică nu era populară, ea a fost necesară pentru a influența schimbarea obiceiurilor vechi, atât ale părinților cât și ale profesorilor.
Implicarea părinților
Pe lângă prezența zilnică la grădiniță a copiilor, cea de-a doua condiție pentru acordarea tichetelor sociale la finalul lunii este participarea părinților la două activități: Ziua Părinților (o activitate lunară cu copiii și părinții) și Părintele de serviciu (părinților li se cere să petreacă o zi în grădiniță, ajutând profesorul).
Aceste interacțiuni cu educatoarele în mediul de învățare au îmbunătățit nivelul de confort al părinților în colaborarea cu profesorii și în aprecierea progresului copiilor. De asemenea, au ajutat profesorii sa înțeleagă mai bine situația de acasă a copiilor.
Recrutarea din ușă în ușă
Pentru a putea identifica toți copiii între 3 și 6 ani din comunitate, o echipă formată din mediator școlar, asistent social și profesor a mers din ușă în ușă, în zonele cele mai vulnerabile, pentru a discuta cu părinții despre importanța înscrierii la grădiniță a copilului lor.
Îmbunătățirea stării de sănătate
Componenta Împreună pentru o sănătate mai bună, adăugată în 2012 cu finanțare GlaxoSmithKline, a ajutat copiii săraci să aibă acces la consultații medicale și tratament, a facilitat implicarea mediatorilor sanitari, a crescut rata de vaccinare și a educat părinții și copiii cu privire la igiena de bază.
REZULTATE
copii din 45 de comunități rurale
profesori
părinți
Înainte de Fiecare Copil în Grădiniță aveam copii în clasa întâi care începeau să plângă după ce scriau un rînd. Adaptarea la școala primară, fără grădiniță, e pur și simplu un pas mult prea mare.
CLAUDIA POP, PROFESOR CLASĂ PREGĂTITOARE, APOLD
PARTENERI
Mulțumim
Suntem recunoscători tuturor celor care au ales să se implice și să susțină programele noastre de acces la educație timpurie de calitate pentru copiii din grupuri vulnerabile.
Ministerul Educației
Inspectoratele Școlare Județene, primăriile și școlile din cele 45 de comunități vizate
- The Alex Fund
- Raiffeisen Bank
- Carrefour România
- KMG International (Rompetrol)
- Porsche România
- Cargill
- GSK (GlaxoSmithKline)