Caravane de citit

Caravane

„Popularitatea caravanelor de citit demonstrează cât de dornici sunt copiii din comunitățile sărace de cărți ilustrate!
Majoritatea chiar nu mai văzuseră astfel de cărți înainte și au fost efectiv fascinați – erau încântați să li se citească. Până și copiii mai mari s-au înghesuit la citit”,
Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo.

În 2016, OvidiuRo a lansat prima Caravană de citit cu scopul de a informa părinții săraci despre programul național „Fiecare Copil în Grădiniță”, despre importanța educației timpurii și pentru a se întâlni cu echipele locale și cu autoritățile județene. Peste 26.400 de copii din 38 de județe au participat la sesiunile de citit interactiv care s-au dovedit atât de îndrăgite de copii, de profesori și de părinți, încât OvidiuRo le-a inclus în toate celelalte proiecte ale sale.


Cum  funcționează:  Copiii de vârstă preșcolară – indiferent dacă sunt înscriși sau nu la grădiniță – sunt invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primește propria carte personalizată cu numele lui de către profesor – pe care o poate lua apoi acasă.

Prin Caravanele de citit:

  • le împărtășim profesorilor și părinților, deopotrivă, ce înseamnă și de ce este important cititul interactiv, în timp ce îi expunem pe copii la cuvinte noi, care le îmbogățesc vocabularul, și la lumea fascinantă a cărților.
  • oferim fiecărui copil participant la sesiunile de citit o carte pentru acasă.
  • ducem materiale educaționale de calitate în fiecare grădiniță pe care o vizităm.
  • implicăm profesorii care lucrează cu copiii din comunități defavorizate în sesiuni de formare și ateliere care au ca focus metodele de învățare centrate pe copil și cele pentru dezvoltarea literației.
  • informăm părinții cu privire la importanța grădiniței și să susținem echipa locală să înscrie cât mai mulți copii la grădiniță.
  • evaluăm în ce măsură programul național „Fiecare Copil în Grădiniță” are impact în comunitate.
  • întărim colaborarea dintre OvidiuRo și autoritățile județene (în special cu Inspectoratele Școlare), prin raportarea problemelor identificate pe teren și discutarea eventualelor soluții.

Echipa OvidiuRo:

  • a mers din ușă în ușă împreună cu asistenții sociali și a invitat copiii și părinții la grădiniță, pentru o sesiune de citit interactiv;
  • a organizat sesiuni de citit în grădinițe, la care au fost invitați să participe preșcolarii – înscriși sau nu la grădiniță – împreună cu părinții lor. Echipa OvidiuRo a citit din cărți ilustrate uriașe și i-a implicat pe cei mici în discuții legate de poveștile citite;
  • a oferit fiecărui copil prima carte pentru acasă, pe care profesorii, împreună cu echipa OvidiuRo, au personalizat-o cu numele celor mici;
  • a vorbit despre importanța unei alimentații cât mai sănătoase pentru copii (dar și pentru părinți și profesori).
  • a informat părinții despre importanța grădiniței, despre Legea nr. 248/2015 și i-a încurajat să își înscrie copiii la grădiniță și în programul național FCG;
  • a lăsat cărți uriașe și materiale educaționale în fiecare grădiniță vizitată;
  • s-a întâlnit cu echipele locale – primar, director de școală și alte persoane responsabile de implementarea programului național, cu care a clarificat procedurile și a discutat eventuale probleme specifice comunității lor;
  • s-a întâlnit săptămânal cu autoritățile județene, cărora le-a transmis constatările din teren.

cifre-poze-caravana