Leslie Hawke: „In America, daca ai succes, la un moment dat se asteapta de la tine sa si dai inapoi comunitatii“

Ethan Hawke si noul ambasador american, Mark Gitenstein, invitatii-cheie ai Balului de Caritate.

Leslie Hawke, presedintele Asociatiei Ovidiu Rom, vorbeste intr-un interviu in exclusivitate pentru „Financiarul“ despre diferentele dintre mediul de afaceri autohton si cel american si despre provocarile de care a avut parte in Romania. „Directorii americani se gandesc mereu la viitorul loc de munca“, spune Leslie Hawke, care puncteaza ca romanii „nu se gandesc prea mult cum ar putea face o treaba mai buna, sa fie mai eficienti“.

„Financiarul“: Care au fost cele mai importante provocari legate de Asociatia Ovidiu Rom? Dar realizarile?
Leslie Hawke: Una dintre cele mai mari provocari pentru oricine incearca sa duca lucrurile la bun sfarsit este ro­ta­tia constanta din Guvernul roman. Eu cred ca functia cea mai importanta a ser­viciilor sociale oferite de ONG-uri este de a influenta politicile publice. ONG-uri­le nu ar trebui sa fie un substitut pentru programele guverna­men­tale. Ar trebui sa le fie comple­men­tare acestora si sa experimenteze diferite strategii care, daca au succes, sa fie pre­luate de Guvern la nivel national. Eu consider ca rea­li­za­rea cea mai mare a Ovidiu Rom este cam­pania de constien­tizare publica „Scoala te face mare“. Ma deranjeaza enorm atunci cand autori­tatile scolare nu sunt primitoare fata de copiii saraci si de fa­mi­liile lor. Recent, am primit un telefon si mi s-a relatat despre o familie – ambii parinti erau angajati ca matu­ratori, care, spuneau ei, nu puteau sa isi inscrie co­pi­lul la scoala daca nu donau un pachet de hartie Xerox. Sunt foarte mandra ca oferim un mijloc prin care oamenii pot primi asistenta atunci cand lucruri fara viziune, stupide si evident ilegale ca aces­tea se intampla.

Cat de deschisi sunt afaceristii romani spre actiuni caritabile? De ce credeti ca se implica unii dintre acestia, mai mult sau mai putin?

Cand afacerile merg bine, multi romani sunt foarte deschisi. La fel ca toti ceilalti, cand afacerile merg prost, ei sunt mai putin caritabili. Eu nu sunt de acord cu stereotipul ca romanii nu sunt gene­rosi. Este posibil sa nu aiba incredere intr-o multime de „organizatii de cari­tate“, dar aceasta este o alta chestiune.

Sunt cetatenii americani mai deschisi la sprijinirea actiunilor caritabile decat cei romani?
Ei bine, noi o facem de ceva mai mult timp. Face parte din noi. In America, daca esti un om de succes, la un moment dat se asteapta de la tine „sa si dai ina­poi“ comunitatii. Am inteles ca termenul „vo­luntar“ a capatat o reputatie proasta in timpul regimului Ceausescu, pentru ca de fapt nu era cu adevarat voluntariat. Este pacat, dar pentru un numar tot mai mare de tineri romani, voluntariatul a devenit un concept pozitiv. Avem o multime de voluntari pentru Balul de Halloween – si nu pentru a merge gratis la After Party! Sentimentele lor ies la iveala cand vad copii care cersesc pe strada si sunt fericiti sa incerce sa ajute intr-o masura cat de mica.

20 de ani management

Ati activat peste 20 de ani in di­fe­ri­te pozitii de management la com­pa­nii „din tara tuturor posi­bilitatilor“ – SUA. Care ar fi diferentele de stil, de management, conditii de piata etc.) dintre a conduce/a face o afacere in Romania si una in SUA.

In primul rand, este mult mai usor sa aplicati asta in America decat este aici! Dar, in ceea ce priveste locul de munca, oamenii sunt foarte competitivi in Sta­te­le Unite. Mi se pare ca majoritatea ro­ma­ni­lor sunt dispusi sa lucreze din greu si multe ore, dar, in general, nu sunt atat de competitivi, deci nu se gandesc prea mult cum ar putea face o treaba mai bu­na, sa fie mai eficienti sau mai productivi sau sa obtina o pro­mo­vare inaintea colegilor. Directorii ame­ricani se gandesc mereu la VIITORUL loc de munca. Poate ca nu e intotdeauna bine, dar este mo­ti­vant.

Care sunt cele mai importante companii care au acordat cele mai mari donatii in derularea pro­gra­melor umanitare anul trecut?
Pe lista celor mai importante com­panii care au ales sa ne sprijine in deru­larea programelor umanitare se numara Vodafone, Pepsi si Carrefour.

Educatia nu este gratuita

Daca ar fi sa faceti un top 5 al campaniilor desfasurate de Asociatia Ovidiu Rom cu cel mai mare succes care ar fi acela? La cat s-a ridicat investitia Ovidiu Rom pentru fiecare din top 5 campanii?
De fapt, „Scoala te face mare“ este prima campanie adevarata de constien­tizare publica pe care am facut-o si ne-a costat foarte putin pentru ca cele mai multe persoane si organizatii implicate au oferit timpul lor si materiale. Iar canalele de televiziune au oferit spatiu de emisie. Am fost uimita de cat de usor s-au implicat si persoanele publice. Este incredibil pentru mine ca doi regizori de film de clasa mondiala, Cristian Mungiu si Radu Muntean, si-au donat din timpul lor pentru a regiza aceste spoturi sociale. Nu cred ca multi regizori americani de succes s-ar fi deranjat sa faca asta. Initial, Ovidiu Rom s-a axat pe servicii directe pentru copiii saraci si familiile lor. In primii ani, am incercat sa ne dam seama ce merge mai bine. Acum, ne con­cen­tram sa convingem Guvernul sa adopte strategiile pe care le-am gasit a fi cele mai eficiente in atragerea si mentinerea co­piilor saraci in scoala. Obiectivul nos­tru pe termen lung este sa ajutam la re­du­ce­rea decalajului intre nivelul de educatie al copiilor saraci si cel al clasei de mijloc din Romania.

Care este rata abandonului scolar in 2009? In crestere sau in scadere fata de 2008? Dar rata alfabetizarii?
Potrivit ultimelor informatii dispo­nibile, rata abandonului scolar a crescut de la 0,6%, in perioada 2000/2001, la 1,7% in perioada 2006/2007, iar rata alfa­betizarii a crescut de la 0,6% (2000/2001) pana la 2,3% (2006/2007).

De ce credeti ca s-a ajuns la un asemenea nivel al abandonului scolar? Ce masuri ar trebui luate la nivel institutional?
Motivul este faptul ca cei saraci au mai multi copii decat cei din clasele de mijloc si cele superioare. Educatia nu este cu adevarat gratuita, iar oamenii saraci nu primesc sprijinul de care au nevoie pentru a-si educa copiii – incepand cu programe de educatie timpurie finan­tate de Guvern.

Placut surprinsa de Bucovina

Ce v-a surprins placut sau neplacut la venirea in Romania?
Am fost surprinsa neplacut de copiii care cerseau in fata bancilor moderne. In acelasi timp, am fost surprinsa placut de farmecul Bucovinei si al Mara­mu­re­sului.

Prin ce se diferentiaza mentalitatea romanilor de cea a americanilor? Ce credeti ca ar trebui schimbat in mentalitatea romanilor?
Cu siguranta, nu consider America un standard international de compor­tament uman sau un ideal al men­ta­li­ta­tii umane. Dar diferenta majora dintre cele doua tari este ca in America un copil cu o inteligenta medie poate fi nascut intr-o familie foarte saraca, insa se poate ridica deasupra statutului social si economic al familiei sale prin munca grea. Acest lu­cru nu se aplica si in Romania pentru multi copii care se nasc in zone rurale sau in familii de romi. Mobilitatea sociala con­duce la optimism, toleranta si ini­tia­tiva personala.

Ce asteptari aveti de la cea de-a cincea editie a Balului de Caritate de Halloween? Ce invitati speciali vor sosi? Fiul dvs., Ethan, va va fi alaturi la Balul de Caritate?
Speakerul-cheie al serii va fi noul ambasador american, Mark Gitenstein. Sunt extrem de onorata ca a fost de acord sa participe. Sper ca si Ethan (fiul sau, actor celebru – n.r.) sa fie aici. El vrea sa vina, dar filmeaza „Moby Dick“ in Ca­nada si Malta. In cazul in care programul ii va permite sa fie in Europa pe 31 oc­tombrie, cu siguranta va fi prezent. Este fascinat de Romania si intrigat ca mama sa s-a mutat aici definitiv.

Ethan Hawke vine in Romania

Leslie Hawke, presedinta Asociatiei Ovidiu Rom, anunta ca fiul sau, Ethan Hawke, si-a confirmat prezenta la Balul de Caritate de Halloween din 31 octombrie, la Palatul Parlamentului. In plus, este confirmat faptul ca Madonna va dona un obiect personal care va fi scos la licitatie sau dat ca premiu la tombola.

Ethan Hawke a fost de acord sa participe anul viitor la un spot TV al campaniei „Scoala te face mare”, Margareta Paslaru exprimandu-si de asemenea dorinta de a fi intr-un spot. „La inceput n-am fost sigura ca ar trebui sa mai organizam inca un eveniment de asemenea anvergura, luand in considerare criza financiara, dar Balul de Halloween din acest an se contureaza a fi cel mai interesant de pana acum. Sper ca oamenii ne vor sprijini in continuare in munca noastra, prin intermediul balului, chiar daca in acest an vor trebui «sa caute putin mai adanc in
buzunare». Anul trecut am strans peste 80% din fon­durile noastre prin intermediul Balului de Halloween, direct sau indirect”, a spus Leslie Hawke.

Cariera

Leslie Hawke

  • In 2000 a venit pentru prima data in Romania, la Bacau, in calitate de voluntar Peace Corps.
  • Lucrand pentru Fundatia de Sprijin Comunitar in Bacau, in 2001, impreuna cu Maria Gheorghiu, a initiat programul „Gata, Dispus si Capabil”, program pentru ajutorarea mamelor si copiilor defavorizati.
  • In 2004 Leslie Hawke si Maria Gheorghiu au infiintat Asociatia Ovidiu Rom in ideea de a oferi oportunitati egale pentru persoanele defavorizate din Romania si in special pentru a-i ajuta pe copiii saraci sa mearga la scoala.
  • In 2005 USAID acorda Asociatiei Ovidiu Rom premiul „Citizen Citation” pentru programe inovatoare.
  • Din 2005 organizeaza Balul de Caritate de Halloween.
  • A lucrat peste 20 de ani la nivel de management in companii din SUA.