Campania „Scoala te face mare” a fost lansata astazi

„Este dureros sa vezi un copil cersind pe strada. Aceasta nu este o optiune” – Leslie Hawke

Luni, 15 iunie 2009, este ziua debutului oficial al campaniei „Scoala te face mare”. Aceasta initiativa a fost initiata de Asociatia Ovidiu Rom si Asociatia Telefonul Copilului, care au apelat la cateva celebritati din Romania pentru a lupta cu abandonul scolar din Romania. Andreea Marin Banica, Cabral, Dana Deac, Damian Draghici si Dan Bittman au ales sa-si puna la dispozitia campaniei timpul si imaginea pentru a le transmite romanilor mesajul ca toti copiii din tara noastra au dreptul la educatie pentru cel putin 10 ani.

Fiecare dintre cele cinci vedete au transmis cate un mesaj pentru aceasta campanie.

“Sustin campania Scoala te face mare pentru ca in ultimii ani am calatorit mult in diverse colturi ale tarii, cunosc realitatea nemijlocit si stiu ca scoala poate face diferenta nu numai in viata unui copil, ci si in viata intregii sale familii. Am cunoscut copii nascuti cu har, care locuiesc intr-un bordei de chirpici si invata la lumina lumanarii, dar prin daruirea lor, au toate sansele sa-si scoata familia saraca la lumina. De fapt, scoala e singura lor sansa pentru viitor. Cu cat vom face in asa fel incat sansa aceasta sa fie la indemana cat mai multor copii, cu atat mai mult lumea in care copiii nostri se dezvolta va fi una mai buna, mai echilibrata. Facem, de fapt, un lucru bun pentru noi insine”, a declarat Andreea Marin Banica despre campania “Scoala te face mare”.

Dana Deac a precizat: „Am ales sa sustin campania Scoala te face mare pentru ca am dorit intotdeauna sa ma alatur celor carora le pasa si din nelinistea carora se naste o lume mai buna.”

Desi nu a fost prezent la lansarea campaniei, Cabral a dorit sa transmita urmatoarele cuvinte: „M-am implicat pentru ca stiu ce aduce scoala in viata copilului. Da, avem un sistem de invatamant care gafaie si scartaie, dar in momentul in care un copil nu ajunge la scoala, chiar si asa cum este ea acum, pleaca in viata cu un handicap imens. Si daca unui adult ii poti pune in spate alegerile gresite pe care le-a facut, unui copil trebuie sa-i dai ocazia sa plece in viata cu toate sansele posibile, este responsabilitatea noastra, chiar de ne-o asumam, chiar de nu. Si in campania aceasta m-am implicat, din nou, alaturi de Ovidiu Rom pentru ca de fiecare data cand a inceput ceva, rezultatul a fost de nota 10.”

Si Damian Draghici a subliniat importanta educatiei pentru toti copiii, povestind experientele sale prin lume si modul in care terminarea unei scoli se transforma intr-un plus pentru orice om: „Atunci cand mergeam prin diverse locuri si intalneam diversi oameni, ma simteam inconfortabil pentru ca nu aveam acea cunoastere pe care o aveau cei din jur. Asta m-a ambitionat sa devin primul din familia mea care termina un liceu si mai apoi o facultate”.

Leslie Hawke, presedinte al Asociatiei Ovidiu Rom, a spus ca aceasta campanie „s-a declansat in urma declinului gradului de alfabetizare din Romania. Daca aceasta tendinta nu este contracarata, consecintele pentru piata de munca vor fi devastatoare. Cei mai saraci copii din Romania se inscriu tarziu la scoala, urmeaza scoli cu standarde scazute si abandoneaza scoala devreme.”

Cu ocazia lansarii campaniei, au fost prezentate si cele sase clipuri video, regizate pro-bono de Cristian Mungiu si Radu Muntean, care i-au avut protagonisti pe cei cinci mentionati mai sus, carora li s-a adugat Narcisa Cumpana, o femeie care a fost aleasa drept exemplu pentru faptul ca desi a devenit mama la varsta de 15 ani, s-a ambitionat sa termine scoala si sa indrazneasca chiar si admiterea la facultate.

Aceasta a reusit sa invinga conditiile si complexele comunitatii din care face parte, respectiv cea rroma si sa isi continue educatia. Desi s-a casatorit la varsta de 14 ani, asa cum i-o cereau regulile comunitatii si a nascut doua fete, care sunt acum la scoala, Narcisa a luptat cu prejudecatile familiei si a ajuns sa fie admisa la Universitate in Cluj.

“Seara, dupa ce culcam fetele, imi scoteam caietele si ma motivam singura, sa rezist ca sa-mi fac temele. Imi pregateam apoi pantalonii si rucsacul, iar a doua zi, dupa ce plecau fetele la scoala, ma imbracam si plecam si eu la scoala. Stiam ca daca nu voi face asta va trebui sa ma intorc pentru totdeauna la fuste si ceaune”, a povestit cu emotie in voce cea care a devenit acum o parte din imaginea campaniei lansate astazi.

La festivitatea de lansare, care a fost prezentata de Dragos Bucurenci, au participat si reprezentantii institutiilor statului, respectiv din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii si Inovarii, dar si Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului (ANPDC), care au raspuns intrebarilor celor prezenti in sala, invitati din tara si strainatate.

Despre campania “Scoala te face mare”, care beneficiaza si de un numar de telefon, denumit Telefonul Copilului: 116111 (apelabil gratuit in retelele Romtelecom si Cosmote), initiatorii au spus ca este un prim pas pentru reducerea pana la 0 a abandonului scolar. 116 111 a fost lansat in Romania la 1 octombrie 2008, numarul inlocuind numarul 0800 8 200 200, care a fost pus la dispozitia parintilor si copiilor inca din anul 2001, odata cu lansarea campania “Casa de copii nu e acasa”.

Numarul 116 111 reprezinta linia europeana de asistenta pentru copii, conform deciziei Comisiei Europene. In Romania, la data de 30 iulie 2008, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii a acordat Asociatiei Telefonul Copilului si Romtelecom licenta pentru implementarea si asistenta functionarii acestui seviciu. Romania este a treia tara din Europa, dupa Cehia si Ungaria, in care numarul unic european pentru copii a devenit functional. In prezent numarul este functional in 11 tari europene.

Aceasta prima etapa a campaniei „Scoala te face mare” va dura pana spre finalul acestui an, organizatiile initiatoare intentionand sa-si continue demersul pana spre anul 2020.