Agenția pentru Educație Timpurie


Eficacitatea programului pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG) implementat din 2010 de OvidiuRo a determinat Parlamentul României să finanțeze, începând cu 2016, un program național în valoare de 10 milioane de euro, anual – pentru încurajarea părinților săraci să își trimită copiii la grădiniță. Pe baza modelului FCG, Legea 248/2015 stabilește ca părinții ce trăiesc în sărăcie să poată primi 11 euro/lună în tichete sociale, dacă copilul lor merge la grădiniță în fiecare zi.

Astăzi, ca Agenție pentru Educație Timpurie, misiunea OvidiuRo este de a mobiliza resurse din mediul public și privat pentru a asigura acces la educație de calitate pentru toți copiii din România, prin intervenții ce au ca scop îmbogățirea vocabularului celor mici și dezvoltarea competențelor de comunicare. Programul este reglementat printr-un protocol de colaborare încheiat cu Ministerul Educației și Cercetării și reprezintă o premisă a asumării unui set de acțiuni comune, care să faciliteze dezvoltarea de politici publice eficiente.

OvidiuRo se concentrează acum pe furnizarea de materiale educaționale de calitate – în special cărți ilustrate potrivite vârstei preșcolare – și pe formarea cadrelor didactice în ceea ce privește optimizarea acestor resurse. În 2019, peste 100.000 de cărți au ajuns la copii acasă și în grădinițe, iar 1500 de educatoare au beneficiat de formări intensive centrate pe dezvoltarea comunicării orale a preșcolarilor, folosind cărți ilustrate.

În 2020, OvidiuRo continuă să dezvolte Rețeaua pentru literație timpurie, astfel încât toate educatoarele din România să aibă resurse de calitate și toți preșcolarii să aibă acces la cărți adecvate vârstei.

De ce literația are un rol-cheie în primii ani de viață?
Literația este cel mai important predictor al succesului la școală și în viață. Competențele lingvistice timpurii sunt o condiție esențială pentru abilitatea de a citi și de a scrie, mai târziu – și, deci, pentru succesul școlar. La vârsta de 2 ani, deja există diferențe majore între copiii născuți în familii cu venituri medii și cei din familii sărace, din punct de vedere al vocabularului. Copiii săraci nu au nicio carte acasă, iar la grădiniță singurele cărți sunt cele de colorat.

Un studiu* recent publicat în The Journal of Global Health arată că șansele ca un copil să se dezvolte conform vârstei din punct de vedere lingvistic și matematic se dublează, dacă acesta are cel puțin o carte acasă – comparativ cu cei care nu au nicio carte. Rezultatele studiului – efectuat pe 100.000 de copii cu vârsta cuprinsă între 3 – 5 ani, din 35 de țări, 7 regiuni – confirmă legătura directă dintre accesul copiilor la cărți potrivite vâstei și gradul în care aceștia sunt pregătiți pentru școală, la vârsta de 6 ani.

* Studiul a urmărit asocierea dintre gradul în care copii cu vârsta între 36 – 59 de luni au acces la cărți și abilitățile dobândite (literație și numere): analiză UNICEF (Multiple-Indicator Cluster Surveys covering 35 countries, by Alexander Manu, e. al., published in Journal of Global Health, Edinburgh University Global Health Society, accessed on October 28, 2019 at http://www.jogh.org/documents/issue201901/jogh-09-010403.htm)

În același timp, rezultatele testelor PISA publicate la începutul acestei luni arată că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 7 ani – 44% dintre elevii de 15 ani care au susținut testul nedepășind nivelul 2 – analfabetism funcțional (ariile testate au fost Citire, Matematică și Științe). Rezultatele alarmante reconfirmă nevoia de intervenții rapide pentru creșterea calității educației preșcolare în medii defavorizate – prin profesori bine formați și bine echipați cu resurse educaționale de calitate, în grădinițe; doar astfel le putem da o șansă corectă copiilor săraci – pentru succesul școlar de mai târziu și pentru a deveni membri activi ai societății.