Jane Thompson: Susțin programul Fiecare Copil în Grădiniță pentru că investește în viețile copiilor

 Susțin programul Fiecare Copil în Grădiniță pentru că investește în viețile copiilor, cu un impact imens asupra societății românești

Este educația timpurie importantă?

Absolut. Prima fază a copilăriei este perioada cu cea mai rapidă dezvoltare din întreaga viață. Nu există alt moment în procesul educațional care poate avea un asemenea impact asupra dezvoltării capacităților intelectuale, sociale, emoționale, de învățare și de exprimare, ca și asupra dezvoltării răbdării și a rezistenței. A ajuta copiii să-și dezvolte această fundație solidă cât mai devreme le poate schimba drumul în viață, și, în același timp, va necesita mai puține intervenții ulterioare.

Ar fi corect să spunem că grădinița este cu atât mai importantă pentru copiii cu factori de risc? De ce?

Programele de educație timpurie le aduc copiilor din familii defavorizate beneficii suplimentare. Profesorii pentru învățământ preșcolar bine pregătiți pot folosi activități și metode de educație adecvate pentru a încuraja stimularea anumitor domenii de dezvoltare, care într-un mediu sărăcăcios ar fi neglijate.

Există mai mulți factori care pot diminua șansele la o viață mai bună a copiilor defavorizați; sărăcia, discriminarea, faptul că părinții sunt foarte tineri, dar și nevoile speciale sunt numai câțiva dintre acești factori. Profesorii, având suportul unor programe de formare de calitate, pot identifica ariile vulnerabile și îi pot ajuta pe acești copii să acopere golurile de dezvoltare și de învățare.

Care sunt principalele avantaje de care ar putea beneficia un copil sărac mergând la   grădiniță?

O grădiniță de calitate va pregăti corespunzător copilul pentru școală. Atunci când un copil este bine pregătit pentru școală, el va avea succese școlare încă de la început. Acest lucru îi crește încrederea de sine, ceea ce va atrage și mai multe succese. Un copil care simte că poate face față cerințelor academice va fi mai degrabă atras să își termine educația școlară. Cu cât un copil beneficiază mai mult de educație formală, cu atât mai favorabil îi va fi viitorul și, mai târziu, viitorul copiilor săi. Cu o intervenție inițială corectă, viața de mai târziu a unui copil ca și a generației următoare lui este mai sănătoasă, luminoasă, prosperă și benefică pentru întreaga comunitate.

Care este, în opinia dumneavoastră, metoda cea mai bună de abordare a părinților săraci, pentru a-i transforma pe aceștia în participanți activi la educația copiilor lor? 

Mai întâi, trebuie să le arătăm părinților cât de importanți sunt ei pentru dezvoltarea și viitorul copiilor lor. Trebuie de asemenea să îi ajutăm să înțeleagă valoarea educației și importanța prezenței zilnice. Nu putem schimba ceea ce ei nu știu. Tratându-i cu respect, oferindu-le suport și resurse și dându-le informații pe care le-ar putea folosi în viața de zi cu zi, ar fi un bun început. De exemplu, cei mai mulți părinți nu stiu că a le citi copiilor încă din prima săptămână de viață le influențează semnificativ capacitatea de a citi și, în general, succesul școlar. A aduce cărți pentru copii în fiecare locuință și a-i învăța pe părinți cum să le citească celor mici este unul din modurile de a crea o schimbare semnificativă.

Ar trebui să asociem sărăcia cu dezinteresul atunci când ne referim la părinți și la atitudinea acestora față de educație? 

În niciun caz. Familiile sărace au ca prioritate elementele de bază ale supraviețuirii, cum ar fi hrana, adăpostul și îmbrăcămintea. Este foarte greu să te gândești la grădiniță, cărți și activități de dezvoltare când ești îngrijorat că nu ai mâncare pentru următoarea masă. Sunt convinsă că părinții din toate colțurile lumii își doresc un viitor luminos pentru copiii lor. Atunci când îi sprijinim pe părinții nevoiași și le oferim ajutor, ei vor avea mai multe să le ofere copiilor lor.

Sunteți un suporter activ al programului Fiecare Copil în Grădiniță. De ce? 

Îi sprijin pentru că ei investesc în viețile copiilor și, făcând acest lucru, crează un impact major nu numai în viețile copiilor săraci și ale familiilor lor, dar și în întreaga comunitate și societate românească, per ansamblu.

Ați vizitat mai multe comunități unde este implementat programul. Cum vi s-au părut copiii, părinții, profesorii? Cum i-ați descrie? 

Aceste comunități emană, pur si simplu, speranță! Părinții se simt încurajați când își văd copiii învățând și progresând. Copiii câștigă aptitudini noi și încredere de sine. Profesorii pun tot sufletul în a schimba în bine viețile acestor familii. Copiii din program sunt cei care vor fi mai bine pregătiți pentru a face față cerințelor școlare.

Ce element din procesul educațional generează cu adevărat un impact major când ne referim la grădiniță (calitate vs cantitate)? Ce sfat le-ați da tuturor acelora care predau la grădiniță? Dar profesorilor din program? Ar trebui aceștia să aibă o abordare diferită? 

Programele de calitate au profesori bine pregătiți care înțeleg că modul de învățare al copiilor mici e diferit de cel al altor categorii de vârstă și își planifică activitățile de învățare și predare în concordanță. O clasă în care învață copii mici ar trebui să se concentreze pe învățarea activă. Copiii ar trebui să experimenteze, să rezolve probleme, să joace roluri, să creeze, să facă lucru manual. Profesorii ar trebui să susțină grupurile, încurajând, întrebând, făcând sugestii, ridicând probleme și, mai ales, citindu-le celor mici. Toți copiii de grădiniță ar trebui să beneficieze de acest tip de mediu educațional. Pentru copiii proveniți din medii de risc, o atenție specială trebuie acordată familiilor, astfel încât părinții să poată continua procesul educațional acasă, cu copiii. A lucra la grădiniță nu este ușor. Îți trebuie multă planificare, abilități de implementare, răbdare și energie. Un profesor de grădiniță foarte bun nu este mai puțin important decât un profesor universitar. Au nevoie de multă pregătire, cunoștinte, iar rezultatele cu copiii pot efectiv să schimbe lumea.

OvidiuRo implementează în prezent un program de creștere a vizibilității importanței educației preșcolare pentru copiii cei mai săraci din România, dublat de o campanie de strângere de fonduri (trimite prin sms ‘gradi’ la 8844 și donează 2 euro/lună). Care ar fi mesajul dumneavoastră către cineva care află despre această campanie și poate face o donație? De ce ar trebui să doneze?

Investind în OvidiuRo, investiți în viitorul României. Ajutând toți copiii din România, putem face această țară mai puternică, mai competitivă și un loc în care toată lumea să prospere. Nu pot să mă gândesc la o investiție mai bună.

Statele Unite, ea a lucrat cu școlile publice din Montgomery County în Programul pentru nou-născuți și bebeluși, în Programul de educație preșcolară și de educație pentru adulți. În perioada în care a locuit în străinătate, ea a avut șansa de a lucra cu numeroase ONG-uri și Școli Americane Internaționale. Jane este examinator calificat în domeniul evaluării dezvoltării și are competențe în dezvoltarea copilului, strategii de intervenție timpurie și consiliere parentală. Ea susține seminarii și ateliere de lucru pentru părinți, dezvoltare profesională pentru personal didactic și adesea îndrumă studenți în domeniul intervenției timpurii. Jane are o diplomă universitară în Dezvoltarea Copilului și un Master în Educație Specială și Intervenție Timpurie.

Jane are, împreună cu soțul său, Dean Thompson, Adjunctul Șefului Misiunii Diplomatice a SUA, trei copii și doi câini. Au avut privilegiul de a locui în diferite țări și sunt încântați să se afle acum în România.

Post Tagged with , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>