header EEA ROEvaluarea de Impact a Programului de Tichete Condiționate

Fiecare Copil în Grădiniță

- Rezumat -

Din anul 2010, prin programul  său Fiecare Copil în Grădiniță (FCG), asociaţia OvidiuRo (OvR) a oferit ajutor familiilor, grădinițelor și comunităților locale pentru a mări numărul copiilor săraci care beneficiază de o educație timpurie de calitate. Aceste eforturi s-au dovedit a avea un impact semnificativ și de durată, conform unui nou studiu de impact al programului. Echipa de evaluatori a arătat că în comunitățile în care FCG este activ, mai mulți copiii săraci merg la grădiniță și școala primară datorită programului. Fără programul FCG, arată studiul, acești copii nu ar fi înscriși, ar lipsi de la școală mai des și ar abandona școala mai devreme.

Programul FCG a contribuit în mod direct la creșterea procentului de copii înscriși la grădiniță – în comunitățile (comunele) FCG acesta a crescut la 84% față de un procent de 68% înregistrat în comunități similare dar fără FCG. Aceasta înseamnă că numărul copiilor care nu sunt înscriși la grădiniță este aproximativ redus la jumătate datorită programului. Efectele programului nu se opresc aici. Cercetătorii au arătat că pentru copii care au mers la grădiniță în timpul programului FCG, rata de neșcolarizare este cu 30% mai mică. In plus, procentul copiilor care nu merg la școală regulat scade, iar acești copii au șanse semnificativ mai mari să termine primul an de școală.

Studiul de impact a fost finanțat de ONG-ul Fund in Romania, datorită grantului EEA 2014 din Norvegia, Islanda și Liechtenstein și realizat de 2 experți independenți, cercetătorul german Wolfgang Stuppert și doctorandul MIT Gabriel Kreindler. Rezultatele se bazează pe analiza a cinci surse de date complementare despre consecințele asupra educației și veniturilor copiilor care sunt beneficiari actuali și potențiali ai programului FCG. Aceste date au fost obținute de la Institutul Național de Statistică, Ministerul Educației, ANPIS, cataloage școlare, precum și în urma vizitelor suprize în clase pentru a măsura prezența în condiții reale. Acest rezumat preliminar prezintă rezultatele disponibile în octombrie 2015, în urma analizei a trei din cele cinci surse de date disponibile în acest moment.

Pentru a măsura impactul programului, studiul analizează 13 comunități unde FCG a fost implementat în fiecare an din 2010 sau 2011, și compară acest grup FCG cu un grup de 26 de comunități similare, dar în care FCG nu a fost prezent, numite comunități de control. Comunitățile FCG și cele de control se află în aceleași județe, au aproape același număr de locuitori, acelaș nivel de sărăcie și procent de locuitori de etnie romă. Mai mult, rezultatele educaționale din grădiniță și școala primară erau similare în ambele grupuri înainte ca FCG să fie implementat. Principalele limitări ale acestui studiu sunt faptul că grupul de control este o aproximare a ceea ce s-ar fi întâmplat în comunitățile FCG în absența programului, iar numărul total de comunități este mai mic decât în mod ideal. Aceste limitări sunt caracteristice metodologiei folosite în acest studiu.

Rezultatele arată că FCG a crescut în mod semnificativ rata de înscriere la grădiniță și la școala primară. In special, programul a avut un efet imediat și cosiderabil pentru copiii de grădiniță – copii care au fost incluși în mod direct în programul FCG. In 2011, primul sau al doilea an de programul (în funcție de comunitate), procentul copiilor între 3 și 5 ani neînscriși în grădiniță a fost de 16%, în comparație cu 32% în comunitățile de control. Cu alte cuvinte, FCG a redus la jumătate numărul copiilor neînscriși la grădiniță. Pentru copiii de 6 ani, impactul FCG crește treptat între 2011 și 2014 (ultimul an pentru care avem date). Aceste rezultate sunt în concordanță cu faptul că numărul beneficiarilor FCG care termină grădinița crește în această perioadă. Rata de neînscriere în școala primară pentru acest grup este de 9% în comunitățile FCG și 13% în comunitățile de control. Aceasta înseamnă o scădere cu 30% a numărului de copii de 6 ani neînscriși. 

Programul are un impact puternic și asupra ratei de prezență după grădiniță. In anul școlar 2014 – 2015, comunitățile FCG au avut cu 19% – 25% mai puțini copii de 6 ani cu peste 100 de absențe. Altfel spus, programul FCG este asociat cu o reducere a numărului de copii cu multe absențe.

In general, progamul FCG are un efect puternic și de durată asupra copiilor beneficiari. Acești copii au mai multe șanse să fie înscriși în grădiniță și în cele două nivele ale școlii primare, clasa pregătitoare și clasa întâi. Este mai puțin probabil ca acești copii să abandoneze școala și rata lor de prezență este în general ridicată. Aceste rezultate reafirmă importanța educației timpurii pentru rezultate bune la vârste mai mari,  în concordanță cu numeroase studii de cercetare din lumea întreagă.


Puteți citi întreg raportul, aici. Raportul studiului de impact a făcut obiectul unei prezentări detaliate susținută de cercetătorul Wolfgang Stuppert și Directorul Executiv OvR Maria Gheorghiu la Galway, în cadrul evenimentului organizat de Eurochild – Child Rights in Practice and Research. Prezentarea OvR poate fi urmărită mai jos, începând cu minutul 5:57:00:

De asemenea, în urma unei aplicații, programul FCG și rezultatele studiului de impact au fost publicate pe EPIC (European Platform for Investing in Children), o platformă gestionată de către Comisia Europeană, ce își propune să ofere informații cu privire la politicile, practicile și programele care pot ajuta copiii și familiile lor să facă față provocărilor care există în climatul economic actual din Europa.