Rolul OvidiuRo

national expansion

Legea Fiecare Copil în Grădiniță reprezintă o șansă reală pentru viitorul celor mai săraci copii ai României – dar discrepanța dintre prevederile legale și implementarea efectivă a unui program progresist este uriașă.

Deși Guvernul a alocat resurse de la bugetul de stat, începând cu 2016, pentru tichetele sociale pentru grădiniță – acesta nu a alocat resurse financiare sau umane și pentru lansarea și implementarea programului sau pentru alte elemente de bază – cum ar fi instruirea echipelor locale pentru recrutarea copiilor de grădiniță, implicarea părinților sau procedurile de bază pentru înregistrarea datelor necesare pentru înscrierea în program. De asemenea, nu sunt acoperite costurile pentru îmbrăcăminte, încălțăminte sau rechizite și nici cele pentru monitorizarea programului.

Investițiile pe termen lung din partea OvidiuRo, a finanțatorilor din sectorul privat și a donatorilor individuali au dus la o schimbare majoră la nivelul politicilor publice. Însă această investiție poate avea efectul scontat numai dacă este implementată corect de echipele locale.
Astfel, în februarie 2016, de îndată ce normele metodologice au fost finalizate, OvidiuRo și-a asumat rolul de facilitator al implementării programului național, prin asistarea comunităților în aplicarea corectă și maximizarea impactului legii care aduce copiii săraci la grădiniță. De asemenea, OvidiuRo a avut și rolul de raportor de facto, transmițând ministerelor relevante și autorităților județene problemele apărute, propunând soluții și apoi comunicând rezultatele echipelor locale responsabile de aplicarea legii.

Odată cu implementarea legii, responsabilitatea pentru operațiunile curente a rămas exclusiv în sarcina primarilor și a directorilor de școală, în primul an de la votarea legii, rolul OvidiuRo fiind acela de a ghida, de a propune soluții și de a monitoriza procesul astfel încât programul să fie implementat corect, iar comunitățile să valorifice potențialul acestuia de a-i ajuta pe copiii defavorizați să fie pregătiți pentru școală.

De îndată ce normele metodologice au fost finalizate, în luna ianuarie 2016, OvidiuRo a organizat sesiuni de informare cu autoritățile locale în toate cele 41 de județe – întâlniri ce au avut ca scop diseminarea procedurilor de implementare a legii și, totodată, au fost un prilej bun pentru ca echipa să discute problemele semnalate de primari și de directorii de grădinițe. Întâlnirile locale au fost urmate, în fiecare județ, de întâlniri județene cu reprezentanți ai Prefecturilor, ai Consiliilor Județene și ai Inspectoratelor Școlare. Număr total de participanți în caravana de informare: 8.000.

De la începutul anului 2016, echipa OvidiuRo a vizitat 355 de comunități defavorizate din 38 de județe, întâlnindu-se cu peste 1400 de reprezentanți ai echipelor locale (400 în vara anului 2016 și 1000 de-a lungul caravanelor ce au urmat) și cu 300 de reprezentanți ai autorităților județene. Tema întâlnirilor: statusul implementării Legii 248/2015.

De asemenea, OvidiuRo a pus la dispoziție un număr de telefon la care asistenții sociali, profesorii și părinții sau oricine are neclarități legat de implementarea legii, pot suna.

national expansion

Tot pentru a fi suport pentru implementarea corectă a legii, în anul 2017, OvidiuRo a produs și a distribuit calendare informative ce au fost distribuite către primarii, asistenții sociali și directorii de școli din comunități defavorizate, la nivel național; calendarele conțineau informații esențiale cu privire la termenele limită prevăzute de Legea 248/2015.

În același timp, calendare de perete ce marcau termenele-limită de înscriere în program, precum și datele relevante de-a lungul anului școlar au fost distribuite către părinții din comunități sărace.

Harta caravanelor de monitorizare a Legii 248/2015

national expansion

Campaniile TV de informare susținute de OvidiuRo au avut ca scop încurajarea părinților săraci să își înscrie copiii la grădiniță și să aplice pentru programul național FCG – printr-un spot TV ce a rulat atât în 2016 cât și 2017.