Studiu de caz: Rolul grantului SEE 2009-2014

scaling up

,,Finanțarea a jucat un rol esențial în performanța de a transforma FCG, în doar 18 luni, din program-pilot în program național. Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo

Grantul SEE 2009-2014 în cadrul Fondului ONG în România a avut un impact major asupra FCG, accelerând procesul de dezvoltare a parteneriatelor cu Consiliile Județene și cu Inspectoratele Școlare, ceea ce a influențat direct demersurile pentru extinderea națională a programului. Grantul a permis adăugarea unei puternice componente educaționale adresate părinților și profesorilor din program și realizarea unui studiu de impact de către doi experți independenți. Rezultatele studiului au arătat că programul FCG are un impact semnificativ asupra ratei de prezență la grădiniță a copiilor săraci, dar și asupra prezenței lor în primii ani de școală.

Prin acest grant, FCG a fost extins în trei județe: Brașov, Dâmbovița și Dolj, acolo unde Consiliile Județene cunoșteau deja beneficiile programului. În urma concursului lansat în cele trei județe, au aplicat pentru FCG 45 de comunități – în condițiile în care grantul își propusese finanțarea programului în doar 6 comunități noi. Datorită determinării echipei de teren a OvR și sprijinului financiar primit de la Raiffeisen Bank pentru Brașov, de la Cargill pentru Dolj și de la Carrefour Foundation și alți donatori din sectorul privat, OvR a putut extinde programul în 13 comunități noi. Prin urmare, 700 de copii noi au beneficiat de educație preșcolară prin programul FCG.

Obiectivul cel mai ambițios al grantului a fost transferarea costului cu tichetele sociale condiționate de prezență către bugetele publice ale Consiliilor Județene, începând cu anul școlar 2015–2016. În acest scop, OvR a organizat numeroase întâlniri de lucru, vizite în comunități și evenimente județene cu presa. Acestea au crescut popularitatea programului și sprijinul autorităților județene, dar au relevat și o neclaritate legislativă care îngreuna alocarea de fonduri publice pentru tichetele sociale.

Tichetele sociale sunt menționate în Legea Asistenței Sociale (2011) drept o formă acceptată de plată a beneficiilor sociale, dar legile speciale care urmau să reglementeze în detaliu această formă de plată nu au fost elaborate. În acest context, deși Consiliul Județean Cluj își asumase deja costul tichetelor sociale și în ciuda încurajărilor venite de la Ministerul Educației și Ministerul Muncii, Consiliile Județene din Brașov, Dâmbovița și Dolj au solicitat clarificarea legislației cu privire la acest aspect, înainte de a aloca bani de la bugetul local pentru tichete.

După numeroase întâlniri cu reprezentanții guvernului, la finalul lunii februarie s-a decis că singura modalitate legală de clarificare a mecanismului de acordare a tichetelor sociale condiționate de prezența la grădiniță, din fonduri publice, este de a iniția un proiect de lege în acest sens. În martie 2015, având sprijinul și expertiza lui Codrin Scutaru, în acea perioadă Secretar de Stat în Ministerul Muncii, proiectul de lege PL-x 548/2015 privind încurajarea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii dezavantajate a fost înaintat în Parlament de către Ministrul Daniel Constantin. În ciuda opiniei generale că un asemenea proiect legislativ nu va putea fi votat într-un termen atât de scurt, OvR a continuat demersul legislativ, astfel încât comunitățile intrate în program în 2014, prin grantul norvegian, să poată să fie susținute și după finalizarea sa, în anul școlar 2015-2016 – de data aceasta din fonduri publice.

În septembrie, după primirea avizului favorabil al Guvernului, Comisia pentru Muncă din cadrul Camerei Deputaților a transformat mecanismul de acordare condiționată a tichetelor sociale în program de interes național, finanțat de la bugetul de stat – o performanță legislativă extraordinară, ce vine în ajutorul autorităților locale care au nevoie de program, dar nu ar fi putut să susțină tichetele sociale din bugetele proprii. Legea 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate a fost votată pe 7 octombrie și promulgată de Președintele României pe 28 octombrie 2015.

Urmăriți, în continuare, impresiile părinților și ale echipei locale din Budila, județul Brașov, una dintre comunitățile FCG care au beneficiat de Grantul SEE 2009-2014.