„Eu nu știu să scriu sau să citesc, dar toți cei trei copii ai mei vin la grădiniță prin program (…) Într-o zi cel mic a venit acasă și și-a scris numele pe perete. Am fost emoționat, am rămas mut de fericire!“ Părinte FCG, Ocolna, Județul Dolj

„Fetița mea mai mare a fost și ea în program, acum e în clasa a doua și dacă vă uitați în carnet, nu o sa vă vină să credeți – are 10 pe linie. Deja mi-a spus că ea, când s-o face mare, merge în oraș la școală; ea nu stă acasă. O și văd cu diploma în mână!“ Ioana Oțelaș, părinte Budila

În lipsa programului pilot Fiecare Copil în Grădiniță, copiii cu grad ridicat de risc educațional din aceste comunități nu ar fi beneficiat de niciun fel de educație timpurie formală, înainte să meargă la școală la 6, 7 sau 8 ani, sau ar fi frecventat sporadic și ar fi avut decalaje comportamentale și de învățare majore. Acești copii au acum aceleași cunoștințe și deprinderi ca și colegii lor din familii mai înstărite.

 
2010-2015 în cifre
4000+ de copii în 100+ grădinițe din 11 județe
3100+ copii cu nivel ridicat de risc de abandon școlar au mers la grădiniță
9000 de copii între 3-14 ani au participat la Atelierele de Vară 
3700+ copii și membri ai familiilor lor au primit asistență medicală
1800 de copii de 2-3 ani și mamele lor s-au familiarizat cu grădinița prin Șotron Doi
3000+ părinți au participat la activități educaționale lunare
1000+ profesori au fost formați în metode de predare centrate pe copil

Rata medie de prezență pentru anul școlar 2014-2015 : 73%

Screen Shot 2015-12-20 at 17.00.57


CE URMEAZĂ DUPĂ GRĂDINIȚĂ?

„Rezultatele chiar se văd la clasa pregătitoare. Și în ceea ce privește vocabularul și, cel mai important, din punct de vedere social – în ceea ce privește respectarea unui program, igiena și interacțiunea cu ceilalți copii.” Rozalia Mihu, Director Școala Gimnazială Cugir, Județul Alba

„FCG oferă o soluție eficientă care stimulează părinții săraci să își aducă copiii la grădiniță. Această schimbare de comportament pare să se traducă printr-o creștere a interesului de a merge la școală mult după încheierea programului.” pag 5 a Sumarului Executiv-disponibil aici.

Rezultatele Studiului Independent de Evaluare a Impactului Fiecare Copil în Grădiniță, finanțat prin Fondul ONG în Romania, datorită unui grant SEE, arată că, pe lângă contribuția la ratele de înscriere și prevenirea abandonului școlar, program FCG are un impact considerabil asupra prezenței la școală a copiilor care termină grădinița. În 2014-2015, comunitățile FCG au avut cu mult mai puțini copii de 6 ani (19%-25%) cu mai mult de 100 de absențe pe semestru. Cu alte cuvinte, programul pilot FCG este asociat cu reducerea numărului de copii care absentează constant.

Principala concluzie a studiului a fost că programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță are un efect puternic și de durată asupra copiilor beneficiari.

Acești copii au avut mai multe șanse să fie înscriși la grădiniță și în primele două clase primare – clasa pregătitoare și clasa întâi. Totodată, a fost mai puțin probabil ca acești copii să abandoneze școala iar rata lor de prezență a fost în general mai mare. Concluziile studiului reconfirmă importanța educației timpurii pentru rezultate școlare bune la vârste mai mari, în concordanță cu numeroase studii de cercetare din lumea întreagă. Te invităm să parcurgi Studiul Independent de Evaluare a Impactului FCG, aici. 

„FCG are un impact puternic asupra ratelor de prezență a copiilor inclusiv după ce aceștia încep școala.” Studiu Independent de Evaluare a Impactului FCG

 

Studiul de impact cu privire la efectele programului pilot FCG a fost finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România și realizat de doi experți independenți, doctorandul MIT Gabriel Kreindler și cercetătorul german Wolfgang Stuppert*.

Pentru a măsura impactul programului, echipa de experți a analizat, în perioada aprilie-iulie 2015, 13 comunități unde programul FCG a fost implementat în fiecare an începând din 2010 sau 2011, și a comparat acest grup de comunități „FCG” cu un grup de 26 de comunități similare, „de control”, în care programul nu a fost prezent. Comunitățile FCG și cele de control se află în aceleași județe, au aproape același număr de locuitori, nivel de sărăcie și procent de locuitori de etnie romă. Mai mult, rezultatele educaționale din grădiniță și școala primară erau similare în ambele grupuri înainte ca FCG să fie implementat.

Echipa de evaluare a descoperit că un efect direct al FCG a fost că procentul copiilor înscriși la grădiniță în localitățile din program a crescut la 84%, față de 68% în comunitățile de control. Asta înseamnă că numărul copiilor care nu sunt înscriși la grădiniță a fost redus la jumătate datorită programului.

Efectele FCG nu se opresc însă la aceste beneficii inițiale. Cercetătorii au observat că în rândurile copiilor care au mers la grădiniță datorită programului, șansele de a nu se înscrie la școală sunt cu circa 30% mai mici decât în cazul copiilor dezavantajați din comunitățile de control. În plus, procentul copiilor care nu merg la școală regulat scade, iar șansele de a termina primul an de școală sunt semnificativ mai mari pentru copiii care au fost sprijiniți prin FCG.

Pentru copiii de 6 ani, impactul FCG a crescut treptat între 2011 și 2014 (ultimul an pentru care existau date). Aceste rezultate sunt în concordanță cu faptul că numărul beneficiarilor FCG care au terminat grădinița a crescut în această perioadă. Rata de neînscriere în școala primară în 2014 în acest grup a fost de 9% în comunitățile FCG, față de 13% în comunitățile de control. Acest lucru corespunde unei scăderi cu 30% a numărului de copii de 6 ani neînscriși la clasa pregătitoare.

Pe lângă numărul de copii care nu s-au înscris niciodată în sistem, 1,6% din elevii de 6 ani au abandonat școala în anul 2014-2015 în comunitățile FCG, comparativ cu 2.1% în comunitățile de control. Acest lucru corespunde unei reduceri cu un sfert a ratei de abandon școlar.

Pe lângă contribuția sa la creșterea ratelor de înscriere și la reducerea abandonului școlar, FCG are un impact puternic și asupra ratei de prezență după grădiniță. În anul școlar 2014-2015, comunitățile FCG au avut cu 19-25% mai puțini copii de 6 ani cu peste 100 de absențe pe semestru. Altfel spus, FCG este asociat cu o reducere semnificativă a numărului copiilor cu multe absențe.

În general, cercetătorii au constatat că FCG are un efect puternic și de durată asupra copiilor beneficiari. Acești copii au avut mai multe șanse să fie înscriși în grădiniță și în primele două clase primare – clasa pregătitoare și clasa întâi. A fost mai puțin probabil ca acești copii să abandoneze școala și rata lor de prezență a fost în general mai mare. Aceste rezultate reconfirmă importanța educației timpurii pentru rezultate școlare bune la vârste mai mari, în concordanță cu numeroase studii de cercetare din lumea întreagă.

Poți citi Studiu Independent de Evaluare a Impactului FCG, aici, sau raportul întreg aici.


*Rezultatele se bazează pe analiza a cinci surse de date complementare despre educație, sărăcie și efectele acestora asupra copiilor care sunt beneficiari actuali și potențiali ai programului FCG. Aceste date au fost obținute de la Institutul Național de Statistică, Ministerul Educației, ANPIS, cataloage școlare, precum și în urma vizitelor-surpriză repetate în clase, pentru a putea măsura prezența reală a copiilor.