Începând cu 15 februarie 2016, familiile eligibile pot primi tichete sociale pentru grădiniță (TSG) ca beneficiari ai Legii nr. 248/2015, cunoscută și drept Legea Fiecare Copil în Grădiniță, dacă își aduc copiii la grădiniță în fiecare zi.

Legea nr. 248/2015 stimulează participarea în învățământul preșcolar a copiilor cu vârste între 3 și 6 ani (inclusiv) oferind câte un tichet social (condiționat de prezență) în valoare de 50 de lei pe lună familiilor unde venitul lunar nu depășește 284/lei pe membru.

Mai multe informații despre condițiile de acordare a TSG: www.fiecarecopilingradinita.ro


Evoluția Programului național Fiecare Copil în Grădiniță

În 2010, OvidiuRo a lansat programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță(FCG) în parteneriat cu Ministerul Educației și cu ajutorul unui grant de la The Alex Fund. Erau de notorietate publică situația copiilor care trăiesc în condiții de sărăcie extremă în mediul rural (și care provin, în marea lor majoritate, din comunități de etnie romă) și faptul că rata înscrierii acestora la grădiniță era sub media națională. În același timp, nimeni nu avea date clare cu privire la frecvența copiilor la grădiniță, efectuarea și monitorizarea prezenței nefiind un obicei în rândul profesorilor din învățământul preșcolar.

Responsabili de această situație erau considerați, de către opinia publică, părinții. Cei nouă ani de muncă zilnică în comunități defavorizate și cu acești părinți ne convinseseră, însă, că (cu câteva excepții) nu refuzul lor de a-și duce copiii la grădiniță îi ținea pe cei mici departe de educație. Era vorba despre combinația, nefericită dar frecventă, dintre lipsa mijloacelor financiare și a informației în rândul părinților săraci și atitudinea prea puțin primitoare a celor responsabili de înscrierea copiilor la grădiniță.

Aceiași ani de teren ne învățaseră și că, atunci când copiii săraci frecventau grădinița zi de zi, aptitudinile lor și capacitatea de a socializa se dezvoltau, ajutându-i inclusiv să aibă rezultate mai bune la învățătură (și chiar să fie mai apreciați de profesori). Aflaserăm, de asemenea, că programele de tip “after school” nu puteau să reducă, singure, decalajul educațional instalat încă din preșcolar, între copiii de condiție medie și cei care trăiesc la marginea societății.

Așa că în 2010 Asociația OvidiuRo și-a concentrat atenția asupra educației timpurii pentru copiii din zonele rurale sărace. Programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță se adresa celor mai săraci copii – celor care trăiau în condiții mizere, în colibe supra-populate, în zone izolate, fără acces la apă potabilă, electricitate, încălzire sau servicii medicale, zone unde pe timpul iernii rata șomajului printre adulții fără școală sau vreo calificare este de 100%.

Am invitat primari și directori de școală care-și doreau să aducă fiecare copil în grădiniță să aplice pentru implementarea programului pilot astfel că în perioada 2010-2015 peste 6000 de copii din 43 de comunități rurale sau semi-rurale au beneficiat de educație timpurie și nutriție mai bună prin FCG. Finanțat în principal de sectorul corporate din România și de către The Alex Fund, programul pilot FCG a fost citat drept bună practică atât de către Banca Mondială cât și de publicația financiară The Economist.

national expansion

Succesul programului pilot FCG a determinat Parlamentul României să voteze aproape în unanimitate Legea Fiecare Copil în Grădiniță (Legea nr. 248/2015) care preia mecanismul central al Programului pilot al Asociației OvidiuRo: oferind familiilor sărace* posibilitatea de a beneficia de stimulentul educațional în valoare de 50 lei/ lună (sub forma tichetelor sociale pentru grădiniță) dacă își aduc copiii (cu vârste cuprinse între 3 și 5 ani) la grădiniță în fiecare zi.

* gospodării unde venitul lunar nu depășește 284 lei/ membru de familie. 

Pentru mai multe detalii despre extinderea programului pilot FCG, te invităm să citești secțiunea ‘Extindere Națională’.

Votarea Legii FCG în octombrie 2015 – cu sprijinul tuturor partidelor parlamentare – reflectă recunoașterea de către legiuitor a importanței cruciale a educației timpurii în încercarea de a oferi copiilor în situații de risc o șansă să termine o școală și să depășească, astfel, sărăcia multi-generațională pe care au moștenit-o.

Legea reprezintă, de asemenea, un element important al strategiei României de a-și îndeplini obiectivele cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11.3%) și a sărăciei și inechității sociale ce derivă din Strategia Europa 2020. (În 2015, rata abandonului școlar în România a ajuns la peste 19% și se estimează că în prezent doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie formalăîn ciuda faptului că peste 80% dintre copiii din România frecventează cel puțin pentru un an cursurile unei instituții de învățământ preșcolar).

Promulgarea Legii Fiecare Copil în Grădiniță a reprezentat un important pas înainte pentru sistemul educațional și pentru echitatea socială din România. Ea este, însă, doar un prim pas.

„Legea și normele de aplicare stabilesc cadrul legal favorabil educației preșcolare pentru toți copiii din România, dar succesul programului va fi decis la nivel local. Înscrierea cât mai multor copii la grădiniță și condiționarea strictă a acordării stimulentului educațional de prezență sunt în acest moment esențiale.” subliniază Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.

Avem responsabilitatea de a oferi copiilor cu părinți săraci și analfabeți instrumentele de a descoperi educația și de a se ține de ea. ducația este crucială pentru dobândirea unor noțiuni de bază cerute pe piața muncii, ori numai accesul în câmpul muncii le poate da șansa de a învinge sărăcia și de a deveni membri activi ai societății.