1. Responsabilizarea comunității
2. Construirea unor echipe locale profesioniste
3. Monitorizarea prezenței copiilor săraci
4. Implicarea părinților săraci
5. Îmbunătățirea stării de sănătate a copiilor săraci

elemente program 1
1. Responsabilizarea Comunității

„Durează cel puțin doi ani până când echipa reușește cu adevărat să lucreze bine împreună. Acum e mai ușor, pentru că părinții înțeleg că trebuie să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi și să participe la activități. Așa s-a îmbunătățit și atitudinea față de grădiniță a părinților care nu sunt în program.” Asistent social Cojocna, Județul Cluj

„Al treilea an de proiect a fost cel mai bun de până acum. Nu numai că prezența copiilor la grădiniță și progresul lor sunt evidente. Surpriza mea a fost că atitudinea părinților s-a schimbat semnificativ: acum văd importanța grădiniței.” Marilena Andreescu, Director Școala Gimnazială Podari, Județul Dolj

OvidiuRo lucrează constant cu autoritățile publice și cu echipele locale de implementare pentru a se asigura că programul Fiecare Copil în Grădiniță se desfășoară fluent, în așa fel încât să poată deveni o parte integrantă a sistemului local de educație – și nu doar un program opțional, implementat temporar de un ONG.

Colaborarea intersectorială este un proces de durată, desfășurat pe mai multe nivele, cu scopul de a transforma comunicarea și colaborarea dintre instituțiile educaționale, sociale și de sănătate în normă. De asemenea, e nevoie de timp pentru ca părinții săraci încep să privească educația timpurie atât ca pe un drept al copilului, cât și ca pe o obligație a lor. Asemenea transformări majore nu se întâmplă într-un an, doi sau trei.

Primul an de FCG este de obicei tensionat pentru că:

  • Părinții au nevoie de timp să își schimbe mentalitatea de la ajutorul social necondiționat la un sistem în care li se cere să își aducă copiii la grădiniță la timp și în fiecare zi;
  • Ceilalti părinți au nevoie de timp să înțeleagă criteriile de sărăcie (venit foarte mic și condiții precare de locuit);
  • Profesorii au nevoie de timp să se obișnuiască cu regulile stricte ale FCG legate de notarea prezenței zilnic (copiii nu pot primi tichete sociale în lunile în care sunt descoperite greșeli în formularele de prezență);
  • Toată lumea are nevoie de timp să se obișnuiască cu prezența zilnică la grădiniță a unui număr neobișnuit de mare de copii din familii defavorizate. Acest lucru înseamnă mai multă muncă pentru profesori și numeroase probleme legate de igienă, sănătate și comportament.

De obicei, în al doilea an profesorii încep să vorbească despre potențialul copiilor care fuseseră anterior catalogați drept înceți la învățătură și să aibă o relație mai bună cu părinții. Profesorii sunt încurajați să viziteze familiile acasă, ceea ce le crește gradul de înțelegere privind factorii care îi împiedică pe copii să învețe și acasă.

În al treilea an echipa începe să funcționeze mai bine și sunt mai puține dispute cu părinții. FCG devine parte integrantă din practicile zilnice ale profesorilor, asistenților sociali și mediatorilor școlari.


building prof local teams

2.Construirea unei echipe locale profesioniste

„Trecerea de la ‘acces la educație’ la ‘accesul la educație de calitate’ este un proces lung. În primul an ne concentrăm asupra prezenței zilnice, rutinelor de învățare și sănătății. În al doilea an introducem managementul clasei și metode de învățare care dezvoltă gândirea copiilor.” Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo

OvidiuRo organizează seminarii anuale prin care ajută profesorii, asistenții sociali și mediatorii școlari să lucreze mai eficient cu copiii din familii sărace și să își împărtășească atât problemele, cât și bunele practici.


3.Monitorizarea prezenței copiilor săraci
  • Pentru a putea identifica toți copiii din comunitate, Grupul de Acțiune Locală organizează sesiuni de recrutare din ușă în ușă și identifică toți copiii care nu sunt înscriși la grădiniță, care au abandonat sau care au o prezență foarte slabă. De asemenea, în cadrul programului pilot:
  • Părinţilor li se oferă sprijinul necesar pentru a-şi înscrie copiii la grădiniţă.
  • Administrația școlii pune la dispoziție spațiul și solicită Inspectoratului Școlar Județean suplimentarea numărului de cadre didactice necesare în urma creşterii numărului de copii înscriși.
  • Mediatorii școlari vizitează copiii acasă, se asigură că frecventează grădinița și că părinții au un rol activ în educația lor.
  • Părinții își pot înscrie copiii la grădiniţă oricând în timpul anului.

Notarea atentă a prezenței este esențială în metodologia FCG. Dar profesorii de grădiniță nu sunt obișnuiți să noteze zilnic și corect, prezența copiilor. Raportul privind starea învățământului, publicat de Ministerul Educației, include doar rata de înscriere ca indicator al nivelului de participare preșcolară. Este de asemenea o practică general acceptată de a exagera prezența — prin faptul că absențele nu sunt notate în fiecare zi — ca un element care se reflectă pozitiv asupra instituției și ca garanție a păstrării posturilor.

Profesorii trebuie să noteze prezența până la ora 9.00 AM. La început, profesorii percep acest lucru ca pe o procedură birocratică și nu ca pe un mod de a monitoriza prezența zilnică a copiilor și de a le crea părinților obiceiul de a-i aduce la timp pe copii la grădiniță. Dacă formularele de prezență nu sunt completate la aceeași oră în fiecare zi, sosirea copiilor tinde să varieze, influențând negativ activitățile clasei.

Vizite de monitorizare inopinate: OvR efectuează lunar vizite neanunțate pentru a monitoriza notarea prezenței. O inadvertență conduce la avertizarea echipei locale; a doua conduce la nealocarea de tichete sociale de către OvR pentru grupa în cauză. Comunitatea locală poate fie (1) să acopere costul tichetelor din fonduri proprii, fie (2) să nu distribuie tichetele pentru o lună, explicând părinților motivul. Deși această regulă nu este populară, ea este necesară pentru a influența schimbarea obiceiurilor vechi, atât ale părinților cât și ale profesorilor. Altminteri excepțiile devin regulă. Implicarea directorilor este fundamentală pentru a asigura implementarea acestei proceduri. Sesiunile de instruire, repetate în mod constant de către OvR, monitorizarea prezenței și aplicarea sancțiunilor în cazurile în care au fost identificate inadvertențe au condus la creșterea acurateței notării prezenței.


implicare parinti
4. Implicarea părinților săraci

„Sigur că vreau să îl aduc. După prima zi mi-a spus că vrea să meargă în fiecare zi. Sunt foarte bucuroasă când văd că el este fericit.” Părinte, Roșia, Județul Sibiu

„Trebuie să îi ajutăm pe părinți să înțeleagă valoarea educației și importanța frecventării școlii. Nu poți să schimbi ceea ce nu știi. Am putea începe prin a trata părinții cu respect, prin a le oferi sprijin și sfaturi pe care le pot aplica și ei acasă.” Jane Krill Thompson, Specialist în Educație Timpurie

Prin oferirea de stimulente educaționale, FCG le creează părinților săraci obiceiul de a-și aduce copiii la grădiniță în fiecare zi, indiferent de vreme, de dispoziția copiilor, de distanță sau de alte îndatoriri pe care părinții le-ar putea considera mai importante în acel moment.

Părinții copiilor din FCG au la rândul lor un nivel de educație scăzut și propriile experiențe negative legate de școală. Un element valoros al programului pilot este faptul că le oferă profesorilor și părinților ocazia de a se cunoaște ca persoane, nu doar ca stereotipuri. Părinții încep să se simtă mai confortabil în mediul școlar, în timp ce profesorii au raportat frecvent că relația lor cu părinții s-a îmbunătățit de când a început programul. În timp, mentalitatea părinților privind vârsta potrivită pentru a începe educația copiilor lor se schimbă.

„Este clar că majoritatea părinților needucați își doresc să își vadă copiii la școală, beneficiind de o educație mai bună decât au avut ei. Acești părinți sunt dispuși să facă sacrificii pentru bunăstarea copiilor lor.” Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo

Pe lângă prezența zilnică a copiilor, a doua condiție pentru acordarea de tichete sociale la finalul lunii este ca părinții să participe la două activități: Ziua Părinților (o activitate lunară cu copiii și părinții) și Părintele de serviciu (cinci zile pe an când părinților li se cere să petreacă o zi în grădiniță, ajutând profesorul). Cursurile de parenting sunt destul de populare în România însă niciunul nu este dedicat părinților săraci, care sunt adesea analfabeți și nu au noțiuni de bază pentru a distinge între bine și rău, când este vorba de educația copiilor.

Șotron Doi: Acest modul este conceput pentru părinții care nu sunt deciși să își trimită copiii mici la grădiniță. Șotron Doi este un program de 11 săptămâni oferit în primăvară pentru copiii de 2-4 ani și părinții lor, care îi pregătește pentru programul zilnic de grădiniță. Părinții și copiii se întâlnesc cu un profesor, plătit suplimentar de OvR, într-un cadru prietenos, timp de două ore săptămânal, astfel încât familiile să se obișnuiască cu grădinița. Este de asemenea o bună ocazie de transmitere a practicilor corecte de parenting și educație pentru sănătate.


health

5. Îmbunătățirea stării de sănătate a copiilor săraci

„Datorită rezultatelor foarte bune, programul a fost extins pentru încă 3 ani. Implicarea în proiecte ce au un impact vizibil cere timp și acest lucru înseamnă un suport pe termen lung.” Petru Grădinariu, GSK România

Lipsa serviciilor integrate de sănătate, educație și servicii sociale combinată cu proasta infrastructură sanitară din România rurală și condițiile primitive — și șocante — în care trăiește populația foarte săracă sunt obstacole insurmontabile în îmbunătățirea stării de sănătate a celor mai săraci copii din România, care se îmbolnăvesc mai des și se vindecă mai greu decât copiii din familiile mai înstărite. Acest lucru le afectează și prezența și performanțele școlare. Practic toți copiii care se califică pentru FCG trăiesc în condiții greu de imaginat, de lumea a treia – fără o sursă apropiată de apă curată, toalete sau acces minim la serviciile medicale. Ei locuiesc în case dărăpănate, supra-aglomerate și încălzite necorespunzător. De multe ori ferestrele camerelor sunt din folii de plastic sau carton; înăuntru, șase sau mai multe persoane se încălzesc cu sobe care fumegă în interior. Aceste condiții au făcut ca România să aibă cele mai mari rate de mortalitate infantilă și de tuberculoză din Europa.

În 2012, grantul de 150.000 € acordat de GlaxoSmithKline a permis OvR să adauge programului pilot FCG o component de sănătate. Programul ‘Împreună pentru o sănătate mai bună’ ajută copiii săraci să beneficieze de controale medicale regulate, identifică potențialele probleme de sănătate ale acestora și asigură tratamentul și medicația corespunzătoare. Programul a mai facilitat implicarea mediatorilor sanitari și a crescut rata de imunizare în comunitățile izolate. În 2015, grantul a fost reînnoit pentru încă 3 ani, fapt ce permite OvR să continue să asigure medicamente, vitamine, fructe și produse de igienă, educație sanitară pentru copii și părinți, servicii de diagnosticare prin intermediul caravanelor medicale organizate periodic pentru comunitățile din programul pilot. O nouă componentă a fost adăugată pentru anul școlar 2015-2016: PHASE (Igienă Personală și Educație Sanitară) – principii elementare de sănătate și igienă cu ajutorul cărora se pot preveni bolile cauzate de lipsa accesului la o sursă de apă curată.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați site-ul Together for Better Health.