Campania de Conștientizare

„Din fericire” 2017

Un copil care are o carte e o promisiune făcută viitorului” First Book social enterprise, Washington DC

Cititul cu glas tare, împreună cu cei mici, este cea mai importantă activitate prin care putem să le îmbogățim cunoștințele și să-i echipăm pentru succes.” 1985 SUA, Raportul Comisiei Naționale pentru Citit

Misiunea OvidiuRo este ca fiecare copil să beneficieze de educație timpurie de CALITATE pentru a putea apoi deveni membri activi ai societății. Începând cu 15 februarie 2016, părinții săraci își pot înscrie copiii la grădiniță, ca beneficiari ai Legii nr. 248/2015, cunoscută și sub numele de Legea Fiecare Copil în Grădiniţă, dacă își aduc zi-de-zi copiii la grădiniță. Legea este rezultatul multor ani de intervenții pentru reducerea sărăciei prin intermediul educației și a numeroaselor campanii de informare și advocacy derulate de OvidiuRo. (Vezi cronologia acestora aici).

Ceea ce pentru mai mult de 5 ani fusese mecanismul central al unui program pilot inițiat de un ONG, a devenit rapid un program de interes național care numai în primul an a atras 62.000 de potențiali beneficiari. Pentru 38.000 dintre acești copii provenind din familii defavorizate, faptul că au beneficiat de tichetele sociale pentru grădiniță condiționate de prezență a însemnat că educația preșcolară poate deveni și prima șansă de a preveni abandonul școlar și de a trăi mai bine decât părinții lor.

Însă a-i aduce pe cei mai săraci copii la grădiniță zi de zi este doar primul pas. Anul trecut, pe măsură ce abordam comunități noi pentru a sprijini autoritățile locale și școlile să pună în practică legislația, ne-a marcat absența din grădinițe a infrastructurii esențiale pentru dezvoltarea limbajului și a literației: cărțile pentru copii și materialele educaționale de calitate.

Dezvoltarea unei infrastructuri pentru educație de calitate și literație în comunitățile rurale marginalizate a devenit focusul principal al OvidiuRo. De ce? Pentru că “un copil care are o carte este o promisiune făcută viitorului”.

Campania Dai carte, ai parte are în centru spotul video care, prin alternanța Din fericire/ Din nefericire inspirată de jocul omonim[1], transmite atât veștile mai puțin bune legate de educație (Copiii săraci aud de 3 ori mai puține cuvinte decât colegii lor mai norocoși, Unii copii nu au acasă nici măcar o carte), cât și pe cele încurajatoare (În cărți se găsesc de 3 ori mai multe cuvinte noi decât într-o conversație uzuală, Cuvintele pot schimba viitorul unui copil sărac, Poți trimite CARTE prin SMS la 8844 și donezi 2 euro pe lună pentru prima carte a unui copil sărac). După ce a participat ca voluntar în programul Profesor pentru o zi în 2015, Florin Piersic Jr. continuă să sprijine pro bono OvidiuRo dând voce mesajelor campaniei de anul acesta. Ilustrația campaniei Dai carte, ai parte este semnată de Petridean.

[1] “Fortunately / Unfortunately” – joc originar din SUA, în acest moment foarte popular printre cei care studiază teatrul, improvizația sau printre profesorii care includ tehnici dramaturgice în activități educaționale și autorii de cărți pentru copii (ex. Michael Forman, Fortunately, unfortunately; Remy Charlip, Fortunately sau Din fericire, versiunea în românește).

Dezvoltarea optimă a creierului uman depinde de limbaj. Vorbirea, cuvintele pe care le auzim, numărul de cuvinte și felul în care sunt pronunțate sunt hrană pentru dezvoltarea cognitivă, mai ales în primii 5 ani. Felul în care părinții le vorbesc copiilor și vorbesc cu ei contribuie nu doar la dezvoltarea creierului și a vocabularului, dar și a altor abilități care ajută la pregătirea copiilor pentru școală: De exemplu, abilități socio-emoționale – capacitatea de a se integra într-un grup, de a socializa, de a lega prietenii, generozitatea, colaborarea, empatia – funcția executivă a creierului – viteza de reacție, capacitatea de a rezolva probleme – abilitățile matematice și spațiale – realizarea de operațiuni logice, de ordonare, estimarea distanțelor identificarea formelor geometrice și a limitelor unui spațiu etc.

Din nefericre, în primii ani de viață copiii săraci aud de trei ori mai puține cuvinte decât colegii lor – mai exact, cu 30 de milioane de cuvinte mai puțin decât copiii din familiile cu venit mai ridicat. De aici un decalaj educațional greu de surmontat și care de cele mai multe ori se traduce, apoi, în rate mai mici de promovabilitate, abandon școlar, analfabetism funcțional.

Din fericire există cărțile, iar în cărți se găsesc de 3 ori mai multe cuvinte rare decât într-o conversație.

Copiii pe care familia îi duce la muzeu și la grădina zoologică, care vizitează locuri istorice, care călătoresc în străinătate sau merg cu cortul în natură acumulează multe cunoştinţe fără a studia chiar. Copii săraci, care nu au aceste experiențe, pot recupera cel mai rapid și ușor decalajul prin citit sau prin ascultarea cuiva care le citește.”Jim Trelease, The Read-Aloud Handbook

Dacă este un obicei, cititul împreună cu copiii dezvoltă limbajul, îmbunătățește concentrarea, disciplina și atenția susținută, dezvoltă stima de sine dar și empatia și simțul moral, dezvoltă abilitățile de comunicare și de a depăși anumite provocări (ex. pierderea animalului de companie, frica de întuneric), nu în ultimul rând creează o conexiune prețioasă între părinte și copii.

Prin urmare, anul școlar 2017-2018 va fi la OvidiuRo despre expunerea copiilor din medii defavorizate la un vocabular cât mai variat și racordarea la lumea minunată a cărților – prin intermediul activităților educaționale desfășurate împreună cu profesori voluntari motivați și bine-pregătiți.

Ne dorim să formăm în jur de 1000 de profesori din învățământul preșcolar, să-i familiarizăm cu metodele de predare centrate pe copil, dezvoltarea vocabularului și literație și, nu în ultimul rând să-i sprijinim să implice părinții în educația copiilor lor.

Din nefericire, acești profesori se întorc în septembrie în grădinițe din care lipsesc până și resursele de bază necesare pentru a promova cititul și pentru a crește cititori în rândul copiilor care nu au acasă nicio carte.

Ne trebuie cel puțin 25.000 de cărți ilustrate pentru copii pentru a ne asigura că cei mai săraci copii din România au acasă MĂCAR o carte.

Acești copii trăiesc în bordeie sau case supra-aglomerate, câteodată fără acces la electricitate sau apă curentă, nu mai pomenim de grija constantă a unui adult. Pentru ei, a avea o carte a lor acasă și orele de citit de la grădiniță sunt de multe ori singura șansă la alfabetizare și educație.

Campania noastră vrea să strângă rândurile și banii necesari pentru a da cărților puterea pe care o pot avea de a reduce diferențele dintre săraci și cei mai norocoși. DAI CARTE, AI PARTE! Trimite CARTE via SMS la 8844!

Mulțumim!


„Zi de zi la Grădiniță” 2016

Pentru a crea și susține politici publice și practici coerente nu e nevoie doar de o soluție tehnică și profesioniști motivați. Sprijinul și mobilizarea opiniei publice sunt esențiale O’Day & Smith, P. 345

În 2016, campania națională de informare a OvidiuRo a încurajat părinții săraci să-și trimită copiii la grădiniță în fiecare zi și i-a informat în legătură cu programul național Fiecare Copil în Grădiniță. În ciuda condițiilor precare în care trăiesc locuitorii comunităților marginalizate, cele mai multe dintre case au o antenă satelit și acces la câteva canale TV.

Pe 1 mai, OvidiuRo a lansat o campanie TV de încurajare a părinților săraci să își aducă copiii la grădiniță – și totodată să aplice pentru programul național. Spotul TV a fost filmat într-una dintre comunitățile pilot. În numele programului FCG vorbesc chiar copii care au fost sprijiniți să meargă la grădiniță zi de zi, prin intermediul tichetelor sociale și al intervențiilor complementare finanțate de OvidiuRo în cadrul programului pilot.

Campania de informare publică din 2016 a fost un exemplu de efort colaborativ ce a implicat atât oameni generoși și talentați, companii sponsor și parteneri media:

  • Tom Wilson: regie & producție spot TV
  • Doru Pușcașu: copywriting
  • Cătălin Măruță: promovarea campaniei în timpul emisiunii ‘La Măruță’
  • Chainsaw Europe: editare spot TV
  • Zenith Media: spațiu media TV și radio gratuit
  • 30+ stații TV & 7 posturi radio
  • Machete de presă și conținut editorial grație parteneriatelor cu: BIZ, Sapte Seri, GETT’s, Adevarul etc.

Campaniile anterioare ale OvidiuRo, difuzate de peste 50 de posturi TV naționale și locale din 2009 și până astăzi, au reușit să ajungă la categorii foarte diverse de public și au adus misiunea asociației pe agenda publică. Mai multe informații despre campaniile OvidiuRo de promovare a educației timpurii pentru toți copiii sunt disponibile aici

Campania editorială

Cofondatoarea OvidiuRo lansează, pe blogul său găzduit de platforma Adevărul, invitația la dezbatere pe marginea importanței educației timpurii și a beneficiilor sale sociale.

Alte articole despre extinderea programului FCG la nivel național din acest an:

Contributors.ro: Cum ducem Fiecare Copil în Grădiniță în toată România?
Digi24.ro: Maria Gheorghiu, Ovidiu.Ro: România nu poate ieși din sărăcie fără educație
Mona Dîrțu – monadirtu.ro: Țara celor care ar pune în ramă Monitorul Oficial
Nine O’Clock: OvidiuRo starts the recruiting caravan for kindergarten
EuroTV Bacău: Caravana de vară Fiecare Copil în Grădiniță la Bacău

Extras din interviul Radio Romania Internațional acordat de Leslie Hawke

Ana-Maria Palcu: Credeți că tichetele sociale în valoare de 50 de lei reprezintă un stimulent sufi cient pentru a-i determina pe părinți să-și trimită copiii regulat la grădiniță?

Leslie Hawke:Sincer, nu cred că e vorba de bani. Cred că ceea ce este esențial este că autoritățile par, pentru prima oară, să-și dorească o educație pentru copiii acestor oameni – începând cu accesul lor la grădiniță. Tichetele sociale sunt, de fapt, un simbol.

Ana-Maria Palcu: Dat fiind faptul că majoritatea acestor părinți care trăiesc sub limita sărăciei sunt de asemenea și analfabeți, nu cumva este nevoie de o schimbare de mentalitate cu accent mai mare pe informare și persuasiune?

Leslie Hawke: O schimbare de mentalitate este deja vizibilă în rândul unei părți dintre autorități. Iar lucrul acesta este cel mai important – și va conduce și la o schimbare de mentalitate în rândul părinților! Firește că vor exista mereu cazuri de părinți care vor răspunde mai greu sau deloc, însă cei mai mulți dintre oamenii săraci își doresc pentru copiii lor aceleași lucruri pe care ni le dorim și noi pentru ai noștri – să-și valorifi ce potențialul și să fi e fericiți. Și nimeni nu știe mai bine decât un părinte fără școală ce handicap major este să nu știi să scrii și să citești. Când acești părinți descoperă că cel mic învață poezii, să numere, să scrie și să citească – și că este încurajat de profesori binevoitori – nu mai e nevoie de alte argumente! Bineînțeles, pe măsură ce copilul crește, apar obstacole noi – de ordin fi nanciar și cultural – dar este relativ UȘOR să convingi un părinte să-și trimită copilul la grădiniță! Rolul tichetelor sociale este de a ajuta părintii săraci să acopere măcar o parte din costurile ascunse asociate cu educația și să crească astfel prezența copiilor la grădiniță.

Ediția 2016 a Burselor de Jurnalism Civic, lansată la data de 1 martie, și-a propus să scoată la lumină realitatea complexă din teren, provocările și oportunitățile aduse de legea Fiecare Copil la Grădiniță Fiecare Copil la Grădiniță și impactul real al acesteia asupra accesului la educație preșcolară al copiilor săraci din România.

15 proiecte jurnalistice au încercat să contureze imaginea educației preșcolare din diferite zone ale țării, descoperind pentru publicul cititor atât blocajele cât și motivele de optimism:

  1. Alex Nedea- VICE România: Povestea copiilor alungați pentru că sunt prea săraci, material preluat și de Realitatea TV
  2. Diana Meseșan & Andrei Becheru- DOR (Decât o Revistă): Animale sălbatice, în drumul copiilor spre grădiniță
  3. Andrada Lăutaru & Delia Marinescu- VICE România
  4. Patricia Iftene & Vlad Bâscă- VICE România Povestea copiilor săraci cărora statul le dă pe cât de mulți bani le ia 
  5. Iulia Roșu & Ioana Epure– Adevărul Povestea copiilor rătăciți în geografia sărăciei
  6. Andreea Pocoțilă- VICE România
  7. Gabriel Sandu & Maria Cîrstea- VICE România Am mers să văd de ce niște copii români săraci nu-s la școală și am dat de un chef la Primărie 
  8. Mircea Oprea– RFI Copiii României care nu vor să se facă nimic
  9. Mircea Barbu– Adevărul Reportaj: Din război în haos. Cum ratează România integrarea copiilor de refugiaţi prin educaţie 
  10. Gabriel Kolbay & Vali Kozak- Viața Liberă Galați: Mahalaua cu ieșire prin clasă
  11. Diana Mitrache & Ilie Pintea- Cronica Văii Jiului: Aninoasa, viața între două marfare
  12. Cătălin Hopulele- Ziarul de IașiFlăcara olimpică mocneşte în noroiul din Oproaia
  13. Sebastian Olaru- Agerpres: Valsul ursuleților de pluș
  14. Ana Dănescu- Gazeta de Sud: Desculț prin viață, în drum spre grădiniță
  15. Mihaela Vlădescu- Ziarul de Vrancea