Opt sesiuni regionale de formare în sprijinul profesorilor și al copiilor din comunități defavorizate din România

Foto Araci (copyright Cosmin Bumbut)

Stimularea cognitivă în primii cinci ani de viață este fundația pentru performanțele ulterioare – la școală și în carieră. De aceea este atât de important ca și cei mai săraci dintre copiii din țara noastră să aibă acces la educație timpurie de calitate! Iar calitatea presupune profesori bine pregătiți, motivați și echipați cu resursele educaționale potrivite.”

Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo

Asociația OvidiuRo anunță desfășurarea unei serii de opt sesiuni de formare axate pe provocările asociate educației timpurii în zonele defavorizate. Alături de Asociația Learning by Teaching și Citim Împreună România, OvidiuRo organizează, în perioada 19-29 iunie, Conferințele regionale pentru educație timpurie de calitate, la Bistrița, Bălan, Craiova, Focșani, Iași, Potlogi, Sibiu și Vulcan. 

Fiecare dintre cele opt sesiuni interactive de formare va fi condusă de către un cvartet de traineri cu experiență îndelungată în educație timpurie, din România și Statele Unite ale Americii: Betsy Grob (SUA), co-autoare a volumului Learner-Centered Classrooms for the 21st Century (Săli de clasă și educație centrate pe copil pentru secolul 21), Brandi Bates (SUA/RO), inițiatoarea campaniei „Citim Împreună România”, ce promovează cititul de la vârste cât mai fragede, Andreia Petcu, specialist în metode de educație non-formală, și Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.

Temele centrale ale sesiunii de training sunt metodele centrate pe copil, dezvoltarea limbajului, metodele de citit interactiv și explorarea conținuturilor științifice prin experimente. Miza este echiparea profesorilor ce lucrează cu copii provenind din medii defavorizate cu un set de practici educaționale și un pachet generos și divers de materiale educaționale care vor crește gradul de atractivitate al activităților de învățare.

Împărtășesc cu ceilalți traineri o filosofie educațională centrată pe nevoile și curiozitatea naturală a copilului și bazată pe interactivitate, gândire critică și explorare continuă. Îi așteptăm pe toți profesorii care lucrează cu copii provenind din medii defavorizate și își doresc să le ofere o experiență la grupă îmbogățită la un modul de formare gândit special pentru ei. Invitația este deschisă și către alți specialiști în educație – consilieri educaționali, mediatori școlari, profesori itineranți, învățători – care vor să contribuie, alături de educatoare, la prevenirea analfabetismului funcțional în comunitățile sărace” declară Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.

Grație unor companii care înțeleg să susțină cauze cu miză pentru societatea noastră, sesiunile de formare sunt gratuite și deschise pentru până la 800 de profesori din zone defavorizate din întreaga țară. Fundația Carrefour acoperă costurile sesiunilor de formare și contribuie la producția kit-urilor educaționale, GlaxoSmithKline acoperă secțiunea de materiale și resurse pentru igienă din kit-ul educațional, iar Romstal și AutoKlass pun în mișcare echipa și trainerii, asigurând transportul pentru toată perioada desfășurării conferințelor regionale.

În plus, toți profesorii și specialiștii în educație care se înscriu să organizeze Ateliere de Vară Șotron în comunități defavorizate – pentru două săptămâni în perioada iulie-august – vor primi un pachet consistent de materiale, inclusiv cărți și rechizite pentru copiii cu care vor lucra. Cartea-caiet Șotron pentru desfășurarea Atelierelor de Vară Șotron 2017 este tipărită cu sprijinul Profi România și va ajunge la peste 2000 de copii săraci. Mai multe detalii despre Modulul educațional Șotron aici.

La nivel național, mai mult de o treime dintre școli și grădinițe (36%), majoritatea din zone rurale, se confruntă cu probleme educaționale grave și foarte grave[1]. Asta înseamnă un risc crescut de abandon școlar[2], o pondere mare de cadre didactice necalificate și un grad ridicat de marginalizare al localității.

Potrivit celui mai recent raport de țară în ceea ce privește rata alfabetizării populației, realizat de ELINET[3], România este pe penultimul loc în UE[4], cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit. În 2012, OECD (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare) evalua că aproximativ 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional[5]. În 2002, OECD demonstra o corelație pozitivă între citit și performanțele școlare, sugerând că promovarea cititului de la vârste cât mai fragede ar putea fi „una dintre cele mai eficiente modalități de a genera schimbare socială”. Cu toate acestea, conform PIRLS aproape 70% dintre părinții din România nu citesc niciodată cărți împreună cu copiii lor sau o fac ocazional și insuficient[6].

Calendarul conferințelor

  • Luni 19 iunie – Focșani (profesori din județele Brăila, Buzău, Galați, Tulcea și Vrancea)
  • Marți 20 iunie – Iași (județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Republica Moldova)
  • Miercuri 21 iunie – Bălan, jud. Harghita (județele Covasna, Harghita, Mureș)
  • Joi 22 iunie – Bistrița (județele Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Mureș, Satu-Mare, Sălaj, Suceava)
  • Vineri 23 iunie – Sibiu (profesori din județele Alba, Brașov, Vâlcea și Sibiu)
  • Marți 27 iunie – Vulcan, jud. Hunedoara (județele Alba, Argeș, Bihor, Gorj, Hunedoara)
  • Miercuri 28 iunie – Craiova (profesori din județele Caraș-Severin, Dolj, Mehedinți, Olt)
  • Joi 29 iunie – Potlogi, jud. Dâmbovița (profesori din județele Argeș, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Ialomița, Ilfov și Teleorman)

 Pentru înscrieri, profesorii sunt rugați să acceseze formularul disponibil aici.

 Mai multe detalii – inclusiv despre trainerii conferințelor și filosofia educațională a acestora – sunt disponibile aici.

harta caravana training 19-29 iunie 2017

[1] 1668 din totalul de 4682 de școli și grădinițe se încadrează în clasa 1 sau 2 de risc educațional (din 5 posibile – unde 1 este cel mai ridicat iar 5 cel mai scăzut) conform Listei școlilor cu risc educațional (MFE, disponibilă aici).

[2] datorită ponderii foarte mari a elevilor repetenți sau cu situația școlară neîncheiată și a celor de clasa a-8-a care nu au susținut evaluarea națională;

[3] Literacy in Romania. Country report, Mai 2015

[4] locul 23 din 24 state UE participante la evaluările PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) în 2011

[5] 42% dintre elevii care au susținut testele PISA în 2012 nu au înțeles cerințele și nu le-au putut rezolva.

[6] sursa Citim Împreună România

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>